24 november 2024
Thumbnail voor Meer vluchtannuleringen in Europa, Nederland kent meeste problemen

Meer vluchtannuleringen in Europa, Nederland kent meeste problemen

SCHIPHOL - De afgelopen twee weken is het aantal geannuleerde vluchten op Europese luchthavens sterk toegenomen, met als hoogtepunt de zeer zichtbare annuleringen in het weekend (4-5 juni). Dat blijkt uit een publicatie van luchtvaart-dataproducent OAG.

In het Verenigd Koninkrijk werd op zaterdag 4 juni vier procent van de vluchten geannuleerd, terwijl het aantal annuleringen in Nederland op dezelfde dag tot 11 procent steeg.

Ook op Franse en Spaanse luchthavens steeg het aantal annuleringen tijdens het voorbije weekend, hoewel dit gewoon de weerslag kan zijn geweest van annuleringen elders. Er is een duidelijke stijging van het aantal geannuleerde vluchten vanuit Spaanse luchthavens, maar het aandeel is nog steeds relatief laag, met een piek van 1,2 procent op 5 juni, hoewel dit veel hoger is dan het geval was gedurende het grootste deel van mei.

De betrokken luchthavens en luchtvaartmaatschappijen hebben gesproken over het tekort aan personeel en de tijd die nodig is om nieuw personeel aan boord te krijgen, onder meer door hen een veiligheidsmachtiging te geven zodat zij op alle delen van de luchthaven kunnen werken en zich daar kunnen verplaatsen.

Annuleringen betroffen korte afstandsvluchten
Dat in Nederland op één dag 11 procent van de vluchten wordt geannuleerd, heeft ongetwijfeld een enorme impact op de reizigers van die dag, maar het is uitzonderlijk, aldus OAG.
Over de hele maand mei bedroeg het aantal geannuleerde vluchten gemiddeld minder dan 2 procent vanuit Nederland, 0,6 procent vanuit Franse luchthavens, 1,1 procent vanuit Britse luchthavens en 0,2 procent vanuit Spaanse luchthavens. Bovendien betroffen de geannuleerde vluchten vooral korteafstands- en regionale vluchten en niet zozeer langeafstandsvluchten.

Aantal vluchten neemt geleidelijk toe
In de week tussen 30 mei en 5 juni werd slechts 1,1 procent van de vluchten van Nederland naar de VS geannuleerd, tegenover 16,5 procent van de vluchten naar Duitsland. Over het algemeen zullen geannuleerde vluchten dus kleiner zijn en minder passagiers vervoeren dan de gemiddelde vlucht, zodat het aantal getroffen passagiers iets kleiner zal zijn dan de annuleringscijfers doen vermoeden.
Hoewel het aantal vluchten geleidelijk toeneemt, en veel vluchten op bepaalde dagen op bepaalde luchthavens een piek vertonen, weerspiegelen deze niet het patroon van annuleringen, aldus OAG.