VLAARDINGEN - Conny van Roon en Herma Rozemuller, de Reismeiden, zijn vlak voor de coronacrisis begonnen met hun eigen onderneming, nadat Conny eerst haar eigen reisbureau had. Ondanks de zware tijd, en een tweede baan in een verpleeghuis, gaan de vriendinnen nu vol goede moed weer aan de slag. Reisbizz.nl sprak met beide dames.
In 2016 besloot Conny haar eigen reisbureau te beginnen. “Daarvoor had ik 34 jaar in een drogisterij gewerkt. Ik wilde wat anders gaan doen en ben zelf gek op reizen, dus ik dacht dat ik het misschien ook wel leuk zou vinden om voor anderen reizen te organiseren.” Conny volgde een opleiding tot zelfstandig reisagent en opende een reisbureau in het centrum van Vlaardingen. “Mijn pijlen waren al snel gericht op reisbureau De Wit dus sloot ik me aan bij Mijn Reiskennis. Het liep vanaf dag één meteen goed. Het grappige is, is dat Herma de eerste boeking bij mij heeft gemaakt.”
Gek op reizen
Conny en Herma delen zo’n beetje hun hele leven met elkaar. “Conny komt uit Schiedam en ik ben opgegroeid in Twente. Toen ik een jaar of 16 was verhuisde ik naar de andere kant van het land en leerde ik Conny kennen. Onze toenmalige vriendjes zijn nu onze mannen. We doen ons hele leven al dingen naast elkaar. We hebben zelfs een kind op dezelfde dag gekregen”, vertelt Herma. Beide dames zijn gek op reizen, samen maar ook met hun eigen gezinnen.
Toen Conny begon met het reisbureau, had Herma nog een vaste baan in de zorg. “Toen dat afliep, heb ik vervolgens allemaal tijdelijke banen gehad. Bij Conny liep het al heel snel goed en werd het erg druk. Ik had een parttime baan en ben toen aangeschoven om advertenties voor Facebook te maken en wat andere ondersteunende dingen”, vertelt Herma. Dat beviel zo goed, dat Herma vervolgens dezelfde opleiding als Conny heeft gevolgd en de twee in 2020 officieel samen verder gingen als ‘De Reismeiden’.
Te koop bord
“En toen kwam corona”, vertellen de dames. Conny en Herma zijn net als andere reisondernemers erg druk geweest met het annuleren en omboeken van reizen. “We zijn nog steeds bezig met het terughalen van geld voor de klanten, dat is nog steeds niet afgerond. We hebben gewoon ’s nachts onze wekker moeten zetten om bijvoorbeeld Bali te kunnen bereiken omdat we die anders niet te pakken kregen”, zegt Conny. De Reismeiden hebben er heel twijfelachtig ingestaan of zij wel door konden gaan. “We hebben echt gedacht dat er een te koop bord in de tuin gezet moest worden. Gelukkig hadden we een buffer en hebben we het kunnen overleven.” Nu is het reisbureau nog de enige in het centrum van Vlaardingen en merken de dames dat ze het daardoor nog drukker hebben.
Tijdens de coronacrisis hebben Conny en Herma ondersteuning gekregen vanuit Mijn Reiskennis. “We hebben veel contact gehad over waar de problemen zaten en waar zij konden bijspringen”, vertelt Herma. “We zijn een kleine groep en iedereen kent elkaar. We hebben daar veel steun aan gehad. We hebben ook een app-groep waarin je je eigen ellende kwijt kunt en de rest van de groep denkt dan mee.”
Afwachtend
Ondanks de ellende van de coronacrisis, is het afgelopen jaar voor de Reismeiden best oké geweest. “Het samenstellen van reizen geeft ons het meeste marge, maar daar zijn we wel voorzichtig in geweest. We hebben vooral pakketreizen verkocht”, vertelt Conny. Nu boeken veel klanten voor de korte termijn. “Normaal is november de maand om te boeken voor de aankomende zomer, zeker voor verre bestemmingen. Maar mensen wachten nu nog heel erg af, dus de grootse boekingen hebben we nu niet. We krijgen nu vooral veel vragen over wat er gebeurd als er weer iets veranderd omtrent corona.”
Altijd bereikbaar
Conny en Herma proberen zich te onderscheiden door altijd bereikbaar te zijn voor hun klanten en deze te ontzorgen. “Doordat wij onze klanten tijdens de coronacrisis constant te woord hebben gestaan, gaven zij ons ook de tijd om hun geld terug te krijgen. Ze begrepen dat ook allemaal. En dat is denk ik ook onze kracht, dat we altijd klaar staan voor onze klanten.” Ook proberen de vriendinnen goed naar hun klanten te luisteren. “Toen ik begon ging ik bij het maken van een boeking vaak vanuit wat ikzelf leuk vond. Dat is een leermoment geweest, dat is namelijk niet altijd hetgeen wat de klant ook leuk vindt. Wij proberen zo goed mogelijk naar de klant te luisteren en goed door te vragen.”
Conny en Herma kijken met vertrouwen naar de toekomst en blijven met volle kracht vooruit gaan. “Onzekerheden brengen ook altijd weer nieuwe kansen met zich mee. We richten ons nu op alle nieuwe mogelijkheden die de reiswereld door deze crisis zal bieden. We blijven nog altijd heel positief in deze leuke branche staan”, sluiten de dames af.