LEUSDEN - Reiskoepel ANVR wil duidelijkheid vanuit het kabinet. “Óf je handhaaft het oranje ‘negatieve’ reisadvies voor praktisch alle landen buiten Europa maar biedt de reisbedrijven financieel steun, óf je past de wijze van reisadvisering aan en zet de wereld veilig en verantwoord open, zodat reisondernemingen weer kunnen ondernemen”, aldus de brancheorganisatie.
Aan de vooravond van de commissievergadering van Economische Zaken en Klimaat waarin de steunmaatregelen worden besproken, heeft de ANVR dit in een brief gestuurd aan de fractievoorzitters van de Tweede Kamer en leden van de Vaste Kamer commissie EZK.
‘Economie draait goed’
Volgens het kabinet zijn de steunmaatregelen niet meer nodig omdat de economie inmiddels goed draait en de voortzetting van de steun zelfs een verstorende werking kan hebben. “Dat geldt wellicht voor veel bedrijven, maar zeker nog niet voor de reissector”, stelt Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR. “Met een omzetverlies van 80 procent vorig jaar, minimaal 50 procent dit jaar en voor verre reizen-specialisten nog veel meer, verkeert de reissector nog steeds in zwaar weer. Dit terwijl de bij ANVR aangesloten reisbedrijven forse maatregelen hebben genomen om het hoofd boven water te houden.”
De oplossing voor het kabinet zodat de reissector kan overleven, is volgens de ANVR duidelijk. “Op dit moment geldt nog steeds voor de meeste landen buiten Europa een afradend reisadvies, waarbij enerzijds totaal geen rekening wordt gehouden met het feit dat inmiddels zo’n 85 procent van de Nederlanders zijn gevaccineerd en anderzijds een aantal bestemmingen het beduidend beter doen dan Nederland”, gaat Oostdam verder. De brancheorganisatie stelt dat het ministerie van Buitenlandse Zaken wel bezig is met de voorbereidingen voor een nieuwe systematiek ten aanzien van de reisadvisering, maar deze tot op heden nog niet is doorgevoerd.
Internationaal probleem
Deze problematiek geldt volgens Oostdam internationaal, doordat blijkt dat de Europese Commissie half november heeft besloten de regeling inzake staatssteun te verlengen tot medio 2022. In Duitsland heeft de federale overheid op basis hiervan besloten overbruggingshulp en een werktijdverkortingsregeling voor de risbranche door te trekken naar het volgende jaar. “Wij doen dan ook een dringend beroep op het kabinet gebruik te maken van de Europese kaderregeling en voor de reisbranche in Nederland, net als in Duitsland, maatregelen te nemen voor 2022, niet alleen gericht op vergoeding van vaste lasten maar ook voor de loonkosten zoals in de NOW.”