De afgelopen dagen maakte verscheidene Belgische media gewag van een nakende ondergang van Air Belgium. De kas van het bedrijf zou leeg zijn en als er voor het eind van het jaar geen tien miljoen euro door de aandeelhouders wordt gefourneerd zou het einde verhaal zijn.
Niets van waar, zegt Terzakis tegen Belga. “Dit gerucht schaadt ons. Er wordt al vijf jaar geschreven dat Air Belgium bijna failliet is op het moment dat we op zoek zijn naar fondsen”, aldus de CEO, die de berichtgeving “saai en vermoeiend” vindt.
Diepte-investering
De airline zal volgens de CEO echter nieuwe routes openen; in het vraaggesprek noemt hij geen bestemmingen. Sinds september vliegt de Belgische carrier ook naar Zuid-Afrika (Johannesburg en Kaapstad) en hierin komt geen verandering.
Terzakis zegt dat Air Belgium in gesprek is over de investeringen met de grootste aandeelhouders: de Chinese Hongyuan Group (49 procent), twee Waalse overheidsinstellingen en een Belgische federale participatiemaatschappij, die samen een belang van 45 procent hebben. Binnenkort zal de luchtvaartmaatschappij met nieuwe mededelingen hierover komen, aldus de CEO.