MADRID - Air Europa breidt in de tweede helft van dit jaar de vloot uit met elf extra vliegtuigen, waaronder vijf Boeing 787 Dreamliners. De capaciteit van de Spaanse luchtvaartmaatschappij groeit daarmee tot boven het niveau van 2019, dus vóór de uitbraak van de coronapandemie.
Met name de capaciteitsuitbreiding van verre vluchten is significant. Van de vijf Boeing 787’s die Air Europa aan de vloot toevoegt worden er vier geleasd van Norse Atlantic Airways. Deze nieuwe Noorse luchtvaartmaatschappij heeft recentelijk haar plannen moeten bijstellen, en stalt een deel van haar vloot gedurende anderhalf jaar bij Air Europa. Het gaat om twee 787-8's en twee grotere 787-9's.
Naast de ingebruikname van extra Boeing 787’s voegt Air Europa in de komende maanden geleidelijk zes Boeing 737’s aan de vloot toe. Die toestellen zijn bedoeld voor binnenlandse en intra-Europese vluchten.
Air Europa onderhoudt in de loop van dit jaar vanaf thuisbasis Madrid een netwerk van 23 bestemmingen op het Amerikaanse continent. Het aantal verre bestemmingen is daarbij voor het eerst weer op het niveau van voor de corona-uitbraak. Air Europa is gespecialiseerd in vluchten naar Latijns-Amerika en onderhoudt enkele routes naar Noord-Amerika.
De langeafstandsvluchten sluiten in Madrid aan op vluchten naar 33 bestemmingen in Europa. Vanaf Schiphol vliegt Air Europa twee keer per dag naar Madrid, meestal met Boeing 787’s.