25 mei 2024
Thumbnail voor American Express GBT maakt NDC-content van Air France en KLM beschikbaar

American Express GBT maakt NDC-content van Air France en KLM beschikbaar

EINDHOVEN - American Express Global Business Travel (Amex GBT) kondigt pilots en implementaties bij klanten aan voor het online boeken van NDC-content van Air France en KLM in haar eigen bookingtools, Neo en Egencia. 


De nieuwe content wordt toegankelijk gemaakt via Amadeus, op een manier die volgens Amex GBT volledig voldoet aan de eisen van de zakelijke klant. "Deze mijlpaal draagt ook bij aan de ontwikkeling van een standaard om NDC-content succesvol en breed beschikbaar te maken voor de hele reisbranche", aldus de onderneming.

Net als andere grote luchtvaartmaatschappijen promoten Air France en KLM het gebruik van een NDC-kanaal voor contentdistributie. Om robuuste en schaalbare NDC-connecties, die nodig zijn voor zakenreizen, te helpen ontwikkelen, heeft Amex GBT de Minimum Marketable Product (MMP)-standaard ontwikkeld. De MMP-standaard is een lijst met vereisten voor de distributie van NDC-content binnen het ecosysteem voor zakenreizen. De MMP-standaard is positief ontvangen door alle partijen binnen het zakenreis-ecosysteem, waaronder luchtvaartmaatschappijen, technologieleveranciers en online bookingtools, en een meerderheid heeft deze overgenomen om hun NDC-verbinding of API's te helpen ontwikkelen.

Amex GBT hanteert een gefaseerde aanpak voor het toevoegen van NDC-content aan hun aanbod, waarbij luchtvaartmaatschappijen, distributiesystemen en online bookingtools moeten voldoen aan de MMP-criteria. Op basis van een pilot wordt vastgesteld of luchtvaartmaatschappijen NDC-content volgens de eisen kunnen aanbieden. Vervolgens wordt dit aanbod op grote schaal beschikbaar gemaakt voor Amex GBT-klanten. Air France en KLM hebben aan de criteria voldaan, in volledige samenwerking met Amex GBT en Amadeus. Hierdoor kan Amex GBT NDC-content van Air France en KLM aanbieden aan geselecteerde Neo-klanten in Nederland en Neo- en Egencia-klanten in Frankrijk, via het Amadeus Travel Platform. Amex GBT blijft met alle partners samenwerken om aan meer klanten NDC-content te kunnen bieden, naarmate de mogelijkheden worden uitgebreid.

John Bukowski, VP of Content Acquisition and Strategic Sourcing van Amex GBT: “Onze klanten hebben oplossingen nodig die bijdragen aan het welzijn van hun reizigers en die helpen bij het genereren van besparingen. Ze verwachten dat Amex GBT aanbod van toegevoegde waarde biedt zonder afbreuk te doen doen aan de voordelen van een managed travel program, ongeacht de herkomst van dit aanbod. Samen met Air France-KLM en Amadeus hebben we hard gewerkt aan een robuuste, schaalbare oplossing om NDC-aanbod beschikbaar te maken. In de toekomst hopen we dat dit als voorbeeld kan dienen van hoe goede samenwerking en de MMP-standaard kunnen bijdragen aan het moderniseren van de luchtvaartdistributie voor het hele ecosysteem.”

Voor Amex GBT is deze ontwikkeling de nieuwste mijlpaal in het creëren van waarde voor haar klanten en partners. Het bedrijf blijft voortbouwen op de fundamentele NDC-mogelijkheden die de afgelopen drie jaar zijn ontwikkeld om de acceptatie van NDC in het hele zakenreis-ecosysteem te versnellen.

De Neo-pilots gaan van start in Nederland en Frankrijk. Egencia maakt NDC-connectiviteit mogelijk voor klanten in Frankrijk.