Donderdag begon het jaarlijkse congres van de ANVR in Spanje. Na een gezamenlijk ontbijt vroeg in de ochtend op Schiphol, vloog de groep ANVR-congres deelnemers met Transavia in twee uur naar de luchthaven van Oviedo. Na een welkom in de lobby van Eurostars hotel de la Reconquista, met doedelzak muziek uit de regio Asturias, trapt ANVR-voorzitter Arjan Kers het congresprogramma af, in vloeiend Spaans.
Kers spreekt z’n dank uit aan de regio voor het mogelijk maken van het congres en geeft het woord aan Lara Martinés Fernandéz, Vice Minister of Tourism Asturias, die de aanwezigen meeneemt in een presentatie over de vele reis- en verblijfsmogelijkheden in Asturias.
Vervolgens spreekt Ignacio Valle Munoz, directeur Spaans Verkeersbureau de groep toe. Hij vertelt dat het toerisme naar Spanje nog steeds een groei kent en nodigt uit tot verbinding tijdens het congres. Daar gaat Frank Oostdam, directeur van de brancheorganisatie, op door. Oostdam benoemt het thema van het congres: Tradition in Transition en roept op om samen in gesprek te gaan.
Consument is veeleisender
“Zoek naar verbinding met de omgeving waarin je opereert, met je stakeholders. Houd rekening met de veranderende consument en verdere digitalisering. De consument is veeleisender, wil meer transparantie, ook op het vlak van ethiek en duurzaamheidsontwikkelingen. De sector waarin wij werken is als een experience. Verlies hierbij innovatie, personalisatie en AI niet uit het oog. Ook veiligheid, betrouwbaarheid en gezondheid spelen een grote rol. Wat doen we daadwerkelijk? Hoe communiceren wij als sector? Wat is de impact van onze activiteiten?”
Oostdam geeft aan dat het geen kwestie meer is van; laat ons ons ding doen, dan komt het wel goed. "Het is tijd voor de sector om het perspectief te verbreden en begin daarmee bij jezelf."
Gastsprekers
Gastspreker Peter Ros praat ons bij over ‘toekomst-behendig’ zijn en ‘warorde’. Regels zijn net als konijnen; als je ze in een hok stopt krijg je er steeds meer’ aldus Ros. Tevens legt hij de term ‘stroopversnelling’ uit waarbij hij aangeeft dat iedereen gezien wil worden en ook zijn onzekerheden heeft. ‘Stel eens een andere vraag’ stelt Ros en deelt nog een aantal slogans; ‘verbind eer ge begint; ‘bepaal een richting, geen route’ en ‘connect unusual suspects’.
Andere sprekers waren KLM-Nederland directeur Bas Gerressen, Dirk Jan Nieuwenhuis van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Dean van Aswegen van de BUas over AI.
De middag werd afgesloten met een paneldiscussie onder leiding van moderator Arjan Kers.