21 november 2024
Thumbnail voor Arjan Koster (Oad): ‘Er is geen sprake van enige hiërarchie binnen het bedrijf’

Arjan Koster (Oad): ‘Er is geen sprake van enige hiërarchie binnen het bedrijf’

SCHIPHOL - Oad is weer back in business en directeur Arjan Koster voorziet geen personele problemen voor de komende tijd. “Wij hebben niemand laten gaan. We zijn dus op volle oorlogssterkte.” In de Busreizen Special van het Reisbizz Magazine spraken wij met de Oad-directeur over zijn manier van leidinggeven.

Oad heeft volgens Koster mooie stappen gemaakt. Hij vindt het dan ook belangrijk om medewerkers vrijheid en vertrouwen te geven en dat ze die ook durven te nemen. “Dan ontstaan de mooiste dingen. Dat ze gedreven zijn en zichzelf kunnen ontwikkelen. Ik kijk en luister wel mee, en kan ook vervelend zijn hoor, bijvoorbeeld als het om beelden gaat”, lacht Koster.

De directeur staat echt tussen zijn personeel. “Er is geen sprake van enige hiërarchie. Ook wij als directie staan koffers te sjouwen in Didam als we een groot vertrek hebben. Ik wil toegankelijk zijn. Er moet een gevoel van veiligheid zijn om dingen tegen elkaar te zeggen.” Koster stelt wel dat er nu niet gedacht moet worden dat het bedrijf een democratisch geheel is. “Soms moet je ook wel gewoon zeggen: zo moet het en niet anders en dan snapt iedereen dat ook.”

Detacheren
Vorige winter kwam er tijdens de lockdown geen stuiver binnen bij Oad, waardoor de beslissing werd genomen om 25 medewerkers te detacheren. “Dit hielp ons om iedereen aan boord te houden.” Het werk voor een andere organisatie was volgens Koster pittig. “Er was sprake van een totaal andere structuur en manier van werken dan wij gewend waren. Bij Oad werken we probleemoplossend. Bij die andere organisatie kwam er soms een einde aan een telefoongesprek, of er nu wel of geen oplossing werd gevonden. Dit druiste dan ook tegen het DNA van onze medewerkers in. We zijn daar dan ook tijdig mee gestopt. Uiteindelijk heeft het ons wel geholpen door een lastige periode.”

Lees in de Busreizen Special van het Reisbizz Magazine het hele gesprek met Koster waarin hij ingaat op de 'nieuwe' ouderen, het Oad-gevoel en het imagoprobleem van het busproduct.