24 november 2024
Thumbnail voor Deltavariant heeft nog geen invloed op het Nederlandse boekingsgedrag

Deltavariant heeft nog geen invloed op het Nederlandse boekingsgedrag

SCHIPHOL - De Deltavariant van het coronavirus duikt in steeds meer landen op. De variant is bezig aan een opmars en zal naar verwachting in de loop van de zomer de alfavariant hebben verdrongen als dominante virusvariant in Nederland. Reisbizz.nl ging met verschillende reisbureaus in gesprek of deze deltavariant invloed heeft op het boekingsgedrag van klanten.

Fiona van Rhenen, medewerker bij Reisburo Cerimovic in Bilthoven , vertelt dat zij op het moment erg druk zijn. “Het vertrouwen is weer terug bij de consument. Bestemmingen die geel zijn, lijken ook geel te blijven en dat geeft hoop. Uiteraard boeken wij alles met flexibele voorwaarden om de klant, maar ook onszelf, te beschermen.” Volgens Fiona zal er vanaf 1 juli meer rust zijn zodra de CoronaCheck-app in werking gaat.

'Als de brandweer'
Bij TravelXperts Den Ham gaan de boekingen “als de brandweer” en laten mensen zich niet weerhouden door de deltavariant. “We boeken veelal voor de zomer, maar ook de herfstvakantie wordt al geboekt en we hebben laatst zelfs voor de kerstvakantie een boeking gemaakt naar Jamaica”, vertelt eigenaresse Noël ten Thije. “Ze komen hier, gaan zitten en boeken. Binnen no-time hebben we een vakantie voor ze vastgelegd.”

Zelf wordt Noël wel zenuwachtig van het rondgaan van de nieuwe variant. “Het vaccineren gaat natuurlijk de goede kant op, maar toch kriebelt het. We hebben al zoveel teleurstellingen moeten verwerken dat ik nu weer denk; ‘daar gaan we weer’.”

Noël ten Thije

Last Minute
Ook Mariëlle Henzen van Travel Team Oss merkt geen invloed van de deltavariant, maar krijgt wel veel vragen over reisbeperkingen en veranderende maatregelen in de vakantielanden. “Mensen die in paniek raken van een nieuwe variant, gaan al niet op reis. De klanten die bij ons een vakantie boeken willen echt weg en ik heb het idee dat mensen ermee leren leven.”

Volgens Mariëlle beslissen mensen op de korte termijn, dus worden er veel last minute boekingen gemaakt. Wel zonder de goedkopere last minute prijzen die we gewend zijn. “Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er is steeds minder beschikbaar en de prijzen worden al hoger voor de reizen die nog aangeboden worden. Ik ben zelf laatst op Zakynthos geweest en daar staan allerlei accommodaties leeg doordat ze failliet zijn gegaan. Ook daardoor gaan de prijzen omhoog.”

Mariëlle Henzen

Vastberaden
In Rotterdam neemt de consument soms nog een afwachtende houding aan, merkt Marijke van der Schaft van Reisbureau Buitenlandsche Zaken. Maar als ze dan in het reisbureau komen, zijn ze vastberaden om een reis te boeken. “Wij hebben een grote vaste klantenkring. Een aantal van deze mensen zijn al op leeftijd en hebben nog een ‘klein stukje over op de liniaal’ zoals ze dat zelf zo mooi zeggen. Die hebben zoiets van ‘pakken wat we pakken kunnen’ nu het weer kan.”

De spirit zit er goed in bij het Rotterdamse reisbureau. Het afgelopen jaar werden een aantal bijzondere bijproducten verkocht waardoor ze goed zichtbaar bleven. Zo verkochten ze verse asperges uit Brabant, zout van Sal de Ibiza en speciale olijfolie uit Italië. Het landelijk nieuws werd gehaald, van een interview in de Telegraaf tot op beeld bij TV-Rijnmond.

Marijke van der Schaft