Eindhoven Airport maakt zich op voor wederom een drukke zomer. “Elke dag zijn er tot wel 24.000 reizigers op onze luchthaven”, zegt topman Roel Hellemons. Op piektijden is het soms krap om iedereen kwijt te kunnen, maar daar komt snel verandering in, nu de uitbreiding van de terminal vorm begint te krijgen.
"We kijken terug op een heel goed jaar”, zegt Hellemons. “Qua passagiers kwamen we net als in 2023 uit rond de 6,8 miljoen. Dat is ook wel een beetje de max die we kunnen hebben met de huidige limiet van 41.500 vliegbewegingen per jaar.” Vorig jaar waren er overigens iets minder vliegbewegingen, doordat Eindhoven Airport in het najaar relatief veel last had van vluchtuitval door de mist. Ook moest Transavia slots teruggeven wegens een gebrek aan capaciteit.
“Wellicht dat het aantal reizigers in de toekomst overigens nog doorgroeit richting de 7 miljoen, maar dat komt dan hooguit door de inzet van iets grotere vliegtuigen, zoals de Airbus A321neo en de Boeing 737 MAX 8200. Rek qua aantal vluchten zit er niet in”, verduidelijkt Hellemons. Belangrijk ook is dat de passagierstevredenheid hoog was”, stipt Hellemons aan.
Ruimere terminal
Om reizigers in de nabije toekomst nog beter te bedienen, startte Eindhoven Airport in november met de uitbouw van de terminal. Die is eigenlijk toegerust op 5 miljoen passagiers, en heeft dringend extra vloeroppervlak nodig. “We zijn krap behuisd”, stelde Hellemons al tijdens een eerdere ontmoeting. “Dat merken we zeker in het zomerseizoen. Op drukke momenten kunnen mensen moeilijk een plekje vinden om rustig te zitten en is er nauwelijks ruimte bij de bagagebanden. Dat kan niet: als je als luchthaven staat voor kwaliteit, dan moet je dat ook waarmaken.”
Klaar voor de zomer
Waar er ooit, net als op Schiphol, lange rijen voor de terminal stonden wegens onderbezetting, daar heeft Eindhoven Airport sinds dik twee jaar de zaken weer prima op orde. “We zijn klaar voor de zomer. Bij de grondafhandeling, security, horeca en retail zijn er geen problemen met de bezetting. Wel is het bij de luchtverkeersleiding wat aan de krappe kant. En dan bedoel ik niet in de toren op onze luchthaven, maar op Schiphol-Oost waar de militaire luchtverkeersleiders zitten (Eindhoven Airport is een militair veld met civiel medegebruik, red.). We wachten met smart op de samenvoeging van de civiele en militaire verkeersleidingscentra daar, maar die wordt steeds weer doorgeschoven. Een mooie missie voor de nieuwe (interim) topman van Luchtverkeersleiding Nederland.”
Net als altijd zijn Transavia, Ryanair en Wizz Air grootgebruikers van Eindhoven Airport. In de zomerdienstregeling, die eind maart van kracht werd, zijn twee nieuwe bestemmingen te zien: Manchester en Paphos. Die werden ook al in het voorbije winterseizoen aangeboden, door Ryanair, en hebben nu een zomers vervolg gekregen. Vanwege de beperkte slotcapaciteit moest er elders worden gesneden om de nieuwe routes te accommoderen. Marseille en Edinburgh zijn daardoor als bestemming verdwenen. Buiten de start en het einde van de mei- en zomervakantie verwacht Hellemons geen echte zomerpieken. “Het hele seizoen is eigenlijk druk, met zo’n 20.000 tot 24.000 passagiers per dag. Op maandag, vrijdag en zaterdag is het gemiddeld iets drukker.”
Lees het hele interview met topman Roel Hellemons in het Reisbizz Magazine.