19 juli 2024
Thumbnail voor Flip Stoltenborgh (Merapi Tour & Travel): ‘Eindelijk doen waar we goed in zijn nu Bali open is’

Flip Stoltenborgh (Merapi Tour & Travel): ‘Eindelijk doen waar we goed in zijn nu Bali open is’

DENPASAR - Gevaccineerde toeristen uit Nederland kunnen sinds deze week weer quarantainevrij naar Bali reizen. Dat is voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis. Wel moeten zij nog voor vertrek en direct na aankomst een PCR-test doen. Reisbizz.nl sprak met Flip Stoltenborgh van Indonesië specialist Merapi Tour & Travel over dit goede nieuws.


“Nu kunnen we eindelijk weer doen waar we goed in zijn en waar we vrolijk van worden: adviseren en mooie reisvoorstellen maken”, is Flip zijn eerste reactie. Qua aantal boekingen is Bali de belangrijkste bestemming binnen Indonesië voor de reisorganisatie. “Vooral de ZRA’s zorgen voor heel veel boekingen. Qua omzet is het wat minder. Dat komt vooral omdat het vaak 14- tot 17-daagse vakanties zijn, terwijl de rondreizen buiten Bali meestal een week langer zijn. Daarnaast hebben we veel duikers die naar meer remote bestemmingen als Raja Ampat of Komodo trekken.”

Sinds het reisadvies voor Indonesië van oranje naar geel is gegaan, is het aantal aanvragen bij Merapi Tour & Travel snel gegroeid. “Toen we vervolgens konden melden dat de quarantaineplicht en het bijna onmogelijke Single Entry visum kwamen te vervallen, is er ook een toename in conversies”, gaat Flip verder. De testverplichting voor vertrek en bij aankomst in Bali is volgens Flip nauwelijks een reden voor klanten om niet te boeken. “Misschien dat 1 op de 10 aanvragen nog moeite hiermee heeft.”

Boekingen kosten meer tijd
Flip merkt dat er nu voor het maken van een boeking meer tijd nodig is. “Onze lokale agenten werken nog niet op volle sterkte, waardoor bevestigingen veel meer tijd nodig hebben dan voor de pandemie. Daarnaast lopen we ook wel tegen beperkingen op vanwege geschrapte vluchten en slechte aansluitingen op de intercontinentale vluchten. We hopen dat Garuda Indonesia snel minstens één extra vlucht van en naar Amsterdam openzet, zodat we beter in staat zijn ons klanten op maat te bedienen.”

Trouwe klanten
De afgelopen twee jaar hebben handenvol geld gekost en heeft heel veel ergernis opgeleverd, stelt Flip. Positief is wel dat ze het hebben kunnen volhouden. “Vooral door een groot aantal trouwe klanten die we meerdere malen hebben om mogen boeken en andere klanten die akkoord gingen met restituties in termijnen. Ook ben ik heel blij met mijn medewerkers, voor al hun flexibiliteit.” Tijdens de pandemie heeft Flip zijn eigen reis- en kookboek geschreven en uitgegeven, Trek in Indonesië. “Ik ben supertrots dat ik dat heb kunnen doen.”

Als we Flip vragen hoe hij naar de tijd kijkt die nu komen gaat, zegt hij dat het van dag tot dag kijken is wat er gebeurt. “Plannen op (middel-) lange termijn doe ik nog maar niet. De Russische agressie maakt het er ook niet makkelijker op. Langzaamaan hebben we wel weer wat marketingactiviteiten opgestart en staan we bijvoorbeeld begin april op de DuikVaker beurs. Ik heb wel goede hoop dat we dit jaar toch in de buurt komen van de helft van wat voor corona normaal was.”