6 oktober 2024
Thumbnail voor ING: herstel luchtvaart vanaf tweede helft 2021

ING: herstel luchtvaart vanaf tweede helft 2021

AMSTERDAM - Na het slechtste jaar voor de luchtvaartsector sinds mensenheugenis, is de situatie er in het eerste kwartaal van 2021 niet veel beter op geworden. Economen van ING rekenen weliswaar op een herstel in de tweede helft van dit jaar, maar verwachten een volledig herstel niet voor 2024-2025. "Het jaar 2020 zal nog lang doorgalmen in de luchtvaartsector."

Het verwachte herstel in de tweede helft van dit jaar is gebaseerd op de uitrol van vaccinatieprogramma’s. Zodra restricties worden versoepeld en reizen weer veilig is, zullen toeristische reizen en reizen in het kader van familiebezoek direct op gang komen. Het passagiersvervoer zal volgens ING dit jaar uitkomen op veertig tot vijftig procent van het pre-coronaniveau.

Op wereldwijd niveau herstellen als eerste grote binnenlandse markten, zoals China (waar een tweede coronagolf is uitgebleven) en Rusland. Binnen Europa en de VS blijft het herstel nog achter.

Een volledig herstel van het vliegverkeer zal volgens de economen zeker drie tot vier jaar in beslag nemen, vooral omdat het (internationale) zakelijke vliegverkeer veel langzamer herstelt. Dat laatste komt vooral omdat digitale conferenties en thuiswerken nog wel even in zwang, zo is de verwachting.

Hoewel de algemene aanname is dat passagiersvolumes uiteindelijk weer zullen groeien, zal de groeilijn minder steil zijn dan voorheen. Zo rekent Boeing op een jaarlijkse groei van vier procent in de periode 2020-2040, vooral dankzij de Aziatische markt. Deze groeiverwachting is zes procent lager dan de groei van voor de coronacrisis.

Olieprijs
Voor de toch al in financieel zwaar weer verkerende luchtvaartmaatschappij dreigen stijgende olieprijzen in 2021 voor extra kosten te zorgen. Eind februari lag de prijs al veertig procent hoger ten opzichte van de gemiddelde prijs in 2020. Toen boden de lage brandstofkosten nog enige verlichting in moeilijke tijden.

Net als in 2020 lijkt luchtvracht dit jaar een lichtpunt te zijn voor de luchtvaartsector. Nog altijd is sprake van een capaciteitstekort door het ontbreken van een groot deel van de belly-capaciteit in passagiersvliegtuigen. De luchtvrachttarieven zullen als gevolg daarvan dit jaar hoog blijven.

ING gaat uit van een volumegroei van tien procent, met name dankzij e-commerce en de distributie van coronavaccins. ING signaleert dat luchtvaartmaatschappijen door de coronacrisis meer focus leggen op vracht, terwijl er ook sprake is van nieuwe intreders op de markt.