Het kabinet wil de geluidsoverlast van Schiphol met 20 procent verminderen in 2028. Dat schrijft luchtvaartminister Barry Madlener (PVV) in een Kamerbrief. Nog dit jaar moet er 15 procent minder ernstige overlast van vliegtuigen zijn dan in 2024. Over de overige 5 procent moet nog een besluit worden genomen. Daarbij laat de minister ook meer nieuwe vliegtuigen na november 2025 meetellen, wat eerder niet het geval was.
Over het meetellen van nieuwe vliegtuigen was eerder onenigheid tussen het ministerie van I&W enerzijds en Schiphol en KLM anderzijds. De bedrijven vonden dat álle nieuwe en stillere vliegtuigen mee moesten tellen voor het geluidsdoel, terwijl het ministerie alleen rekende met toestellen die vanwege het lawaai vervangen worden.
VVD-Kamerlid Peter de Groot diende een motie in om de minister mee te laten gaan met de wens van de luchtvaartbedrijven. Die motie werd aangenomen en wordt nu dus uitgevoerd door Madlener.
De beleidswijzigingen zijn vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) dat vandaag officieel is gepubliceerd. Als het doel van 2028 gehaald is, krijgt de luchthaven wat Madlener betreft weer ruimte om te groeien in aantal vluchten.
Afgelopen maart oordeelde de rechter dat de overheid onvoldoende rekening houdt met de belangen van omwonenden van Schiphol die last hebben van vliegtuigherrie. Met de publicatie van het LVB voldoet het kabinet aan die eis, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De minister houdt vast aan een maximum van 478.000 vluchten per jaar, waarvan 27.000 nachtvluchten.