21 november 2024
Thumbnail voor KLM boekt voor vierde kwartaal op rij operationele winst

KLM boekt voor vierde kwartaal op rij operationele winst

SCHIPHOL - Het gaat weer een stuk beter met KLM: voor het vierde kwartaal op rij is er door de luchtvaartmaatschappij operationele winst geboekt, zo blijkt uit de cijfers die vrijdag zijn gepubliceerd door moederbedrijf Air France-KLM. Het aantal vervoerde passagiers lag nog steeds wel flink lager dan in 2019.

Het operationele resultaat in Q2 van 2022 bedroeg 262 miljoen euro. In de vergelijkbare drie maanden een jaar geleden stond er nog een verlies in de boeken van 185 miljoen; vanaf de zomer van 2021 zette het herstel in. Over het eerste halfjaar van 2022 noteerde KLM een positief resultaat van 266 miljoen euro, bij een omzet van 4,685 miljard. KLM kreeg in het eerste kwartaal 2022 nog NOW-steun van 138 miljoen euro. 

KLM maakt gewoonlijk alleen de operationele cijfers bekend. Het nettoresultaat is verdisconteerd in die van het moederbedrijf Air France-KLM, dat vrijdag een nettowinst van 324 miljoen euro openbaar maakte.

Sprongen
In aantallen vervoerde passagiers is KLM ook met sprongen vooruitgegaan. In Q2 van 2022 stapten 7,2 miljoen mensen aan boord. In de tweede coronajaren ging het in kwartaal twee om respectievelijk 0,5 miljoen mensen (2020) en 2,2 miljoen (2021). De piek uit topjaar 2019, toen in april, mei en juni 9,2 miljoen passagiers werden vervoerd is daarmee nog niet bereikt, maar KLM zegt optimistisch gestemd te zijn over het tweede halfjaar 2022.

“De goede resultaten na de zware coronaperiode brengen gemengde gevoelens met zich mee”, zegt KLM in een verklaring. “Klanten ondervonden in mei en juni veel hinder van de grote operationele verstoringen.” De snelle toename in het aantal passagiers op Schiphol leidde tot lange wachtrijen bij security, zegt KLM, door een tekort aan personeel. De airline steekt de hand ook in eigen boezem, KLM had eveneens te weinig werknemers, waardoor er “grote druk op de operatie” ontstond.

Spijt
De maatschappij vervolgt: “Zowel voor klanten als voor medewerkers is dit een zeer vervelende situatie. KLM zag zich onder andere genoodzaakt om vluchten te annuleren en een limiet te stellen aan de ticketverkoop. Hiervan begint het gewenste effect zichtbaar te worden. De operatie is hiermee maakbaar, maar tot onze grote spijt vooralsnog nog niet op het niveau dat klanten van ons gewend zijn.”

Topvrouw Marjan Rintel zegt in een communiqué, haar eerste publieke uitlating sinds ze op 1 juli aantrad als opvolger van Pieter Elbers: “De cijfers zijn goed, maar we moeten de structurele kosten strak in de hand houden. Dat is van groot belang voor de financiële gezondheid van KLM en om te kunnen blijven investeren in duurzaamheid en het product voor onze klanten.”