10 oktober 2024
Thumbnail voor KLM Groep wil stiller vliegen zonder vluchten te schrappen

KLM Groep wil stiller vliegen zonder vluchten te schrappen

AMSTELVEEN - De KLM Groep heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een plan ingediend waarmee de geluidshinder van vliegtuigen wordt verminderd, zonder dat het aantal vluchten wordt verlaagd. Met die zienswijze denkt de groep op termijn de geluidshinder voor omwonenden verder terug te dringen dan wat de overheid voor ogen heeft met de krimp van Schiphol naar 440.000 vluchten.


Zo wil het ministerie dat de geluidshinder per november 2024 ‘s nachts met 15 procent wordt gereduceerd. Over de gehele dag is dat 20 procent. Dat eerste doel denkt de KLM Groep in 2024 te kunnen overstijgen, met een geluidsreductie van 18 procent. De doelstelling voor minder geluid over de gehele dag, verwacht de luchtvaartgroep echter niet voor de gestelde deadline te halen, maar pas in 2026.

Op termijn denkt de KLM Groep daarentegen dat zijn plannen op termijn meer effect sorteren dan de plannen van het ministerie van I&W. Dat wil de groep onder meer bereiken met het vernieuwen van de vloot, door stillere, schonere en zuinigere vliegtuigen aan te schaffen. Ook worden ideeën aangedragen hoe er stiller gevlogen kan worden. Daarnaast wil de KLM Groep ‘s nachts de meest stille vliegtuigen inzetten, om dan de geluidshinder voor omwonenden extra te reduceren.

Onder de KLM Groep vallen naast KLM ook Transavia, Martinair en KLM Cityhopper. Bij het opstellen van de zienswijze trok de groep op met andere sectorpartijen, te weten easyJet, TUI, Corendon en BARIN. Volgens de groep komt het maatregelenpakket dat daaruit is voortgekomen tegemoet aan de gestelde geluidsdoelstellingen van de overheid.

Lees hieronder de hoofdlijnen van het plan en bekijk twee infographics:

"Ten eerste: investeren in nieuwe vliegtuigen. Het geld dat we vandaag verdienen gaat naar de schonere, stillere en zuinigere vliegtuigen van morgen. De komende jaren investeert KLM Groep hier 6 tot 7 miljard euro in. Nieuwe toestellen zijn gemiddeld 50 procent stiller dan de vliegtuigen die ze vervangen, waardoor ze een flinke geluidsreductie opleveren, zoals ook blijkt uit cijfers over de afgelopen jaren.

Ten tweede heeft KLM Groep lange tijd onderzocht hoe we met slimmere processen in onze operatie stiller kunnen vliegen. De totale geluidshinder daalt hierdoor aanzienlijk. Dit gaat bijvoorbeeld over het naderen van het vliegveld op een andere manier, waardoor we korter laag vliegen. Voor KLM betekent dit andere uitklim- en naderingsprocedures. KLM en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zullen dit gezamenlijk moeten oppakken en uitwerken, zodat we dit veilig kunnen doen. Maar als iedereen haar bereidwilligheid toont, dan kunnen we samen met Schiphol, LVNL en de overheid de geluidsdoelen halen. Als deze afspraken gecontroleerd worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport dan zorgt dat ervoor dat alle luchtvaartmaatschappijen zich eraan houden.

Ten derde veranderen we de vluchtschema’s, zodat we ’s nachts de stilste vliegtuigen inzetten. En we willen dat er voor lawaaiige vliegtuigen hogere havengelden betaald worden voor het gebruik van Schiphol dan stille toestellen. Zo worden alle maatschappijen die op Schiphol opereren gestimuleerd om bij te dragen aan hinderbeperking door inzet van de stilste vloot."

 

Infographic KLM

Infographic KLM

 

Bron: KLM