21 november 2024
Thumbnail voor KLM investeert fors in vlootvernieuwing, ook op de grond: elektrische pushbacktrucks in gebruik genomen

KLM investeert fors in vlootvernieuwing, ook op de grond: elektrische pushbacktrucks in gebruik genomen

SCHIPHOL - KLM heeft vandaag de nieuwe, elektrische pushbacktrucks in gebruik genomen. Die zijn geur- en uitstootloos, zodat de platformmedewerkers een gezondere werkomgeving krijgen en de luchtvervuiling van Schiphol afneemt. De introductie van de nieuwe voertuigen is onderdeel van een grote en miljarden euro's kostende vlootvernieuwing bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, zowel op de grond als in de lucht.

KLM neemt dit jaar in totaal veertien elektrische pushbacktrucks in gebruik, van de Zweedse firma Kalmar. Die zijn geschikt voor vliegtuigen van het formaat Boeing 737, Airbus A320, Embraer E-jet en Airbus A220. Tot aan 2030 worden geleidelijk alle grondvoertuigen emissieloos gemaakt.

Bij de ingebruikname van de elektrische pushbacktruck vrijdag waren KLM CEO Marjan Rintel en Lodewijk Asscher, de voorzitter van de Duurzame Luchtvaarttafel, aanwezig. Zij kregen van grondpersoneel te horen wat de komst van deze voertuigen voor hen betekent.

De passagiers en crew van vlucht KL1797 naar München, uitgevoerd door een Boeing 737-900, kregen de primeur. Terwijl de elektrische pushbacktruck dat toestel van de gate af duwde, zwaaide Rintel hen uit en zat Asscher aan boord van het voertuig om mee te kijken.

Later wil KLM ook voor widebodytoestellen elektrische pushbacktrucks, maar dat kan allemaal niet in één keer, want de technologie is nog volop in ontwikkeling: met name de accucapaciteit vormt een uitdaging. De Nederlandse maatschappij is al één van de voorlopers op dit gebied.

Vlootvernieuwing
Een nog belangrijkere manier om de uitstoot te verlagen, is door in vernieuwing van vliegtuigen te investeren. Luchtvaartnieuws maakte van de gelegenheid gebruik om, ook namens Zakenreisnieuws en Reisbizz, kort met Rintel te praten over de laatste ontwikkelingen op dat gebied.

KLM doet miljardeninvesteringen in de vloot. Volgend jaar zomer worden de eerste A321neo’s geleverd. In totaal komen er tientallen van die toestellen naar KLM, samen met het kleinere broertje, de A320neo. Die vervangen de 737-vloot en zorgen voor veel minder uitstoot en geluid.

Daarnaast neemt KLM steeds meer Boeing 787’s en Embraer E195-E2’s in gebruik, al loopt de introductie van laatstgenoemde type niet zoals gewild door de technische problemen met de zuinige Pratt&Whitney-motoren, en zijn er A350F’s besteld ter vervanging van de laatste 747-vrachttoestellen.

Waar nog wel een zuinige opvolger voor gevonden moet worden, zijn de Boeing 777-200’s, die gemiddeld al achttien jaar oud zijn. Er gaan daar verschillende geruchten over rond, zoals dat KLM in gesprek zou zijn met Airbus over vervanging door A350’s, maar Rintel ontkent dat stellig.

Volgens de topvrouw lopen er geen onderhandelingen over en wordt er ook niet op korte termijn een besluit genomen. Te zijner tijd zal er wel met Airbus en Boeing over gesproken gaan worden, maar “dat is nu niet aan de orde.” Ook over hoe lang de laatste A330’s blijven is er nog geen zekerheid.

Handen vol
Rintel wijst erop dat er al enorm veel gaande is qua vlootontwikkelingen, waar KLM de handen aan vol heeft. Naast de komst van de A321neo’s en A320neo’s, meer 787’s en de hele kwestie rond de Embraer E195-E2, is de maatschappij ook druk met het nieuwe longhaul-boordproduct.

“De meeste 787's zijn inmiddels van onze nieuwe Premium Comfort Class voorzien, die zeer goed ontvangen wordt, en we zijn op dit moment bezig met de installatie van Premium Comfort en de nieuwe Business Class aan boord van de eerste Boeing 777”, aldus Rintel.

In de nieuwe Business-cabine voor de 777 hebben alle passagiers directe toegang tot het gangpad en schuifdeurtjes voor meer privacy, zodat dit product straks weer up-to-date is. De nieuwe stoelen worden op korte termijn in gebruik genomen. Deze site zal daar dan uiteraard verslag van doen.

Bekijk hieronder nog enkele beelden van de ingebruikname van de elektrische pushbacktruck:

Elektrische pushbacktruck

Elektrische pushbacktruck