SCHIPHOL - KLM verwacht de eerste Airbus A321neo in juli 2024, zo meldt de maatschappij aan haar medewerkers. Eén tot twee maanden later, in augustus of september volgend jaar, wordt het toestel commercieel ingezet. Uiteraard kan die planning nog wijzigen.
Daarmee volgt KLM ongeveer driekwart jaar na Transavia. Het dochterbedrijf verwacht al in de tweede helft van 2023 de eerste A321neo. Het is bij Transavia reeds mogelijk om vluchten te boeken waarop dit type staat ingepland, vanaf december naar verschillende Zuid-Europese bestemmingen.
De A321neo’s van KLM en Transavia zullen niet alleen qua huisstijl van elkaar verschillen. Bij Transavia worden er 232 stoelen in dit toestel geplaatst, bij KLM 227. Voor beide maatschappijen betekent dit een flinke capaciteitsgroei ten opzichte van de Boeing 737's die ze vervangen.
KLM en Transavia gaan later ook met de kleinere A320neo vliegen. Door de 737NG-vloot te vervangen door de nieuwe Airbussen gaat het brandstofverbruik flink omlaag. Ook maken de toestellen tot wel 50 procent minder geluid, wat fijn is voor de omwonenden van luchthavens.