AMSTELVEEN - Een chaos op Schiphol zoals vorig jaar zomer is er dit jaar niet. Toch heeft KLM Nederland directeur Bas Gerressen genoeg om zich druk over te maken. Zoals de mogelijke krimp van Schiphol, zo vertelt hij als Reisbizz Magazine hem ontmoet op het hoofdkantoor in Amstelveen. Ook gaat de directeur in op de samenwerking met de retail.
Door de val van het kabinet in juli is überhaupt onduidelijk geworden wanneer een definitief besluit wordt genomen over de Schiphol-krimp. Minister Harbers mikte op het winterseizoen van 2024, maar die datum lijkt onhaalbaar. Pas in september dit jaar wordt bepaald over welke belangrijke dossiers het demissionaire kabinet een knoop mag doorhakken, en welke onderwerpen er controversieel worden verklaard en op het bordje komen van een nieuw te vormen regering. Voor die tijd moeten de slots voor de winter al zijn verdeeld. “Dit alles zorgt voor een nog langere periode van onzekerheid”, erkent Gerressen. “Op dit moment weet niemand waar we als sector aan toe zijn. Dat leidt hier en daar tot onrust, ook bij onze klanten.”
Overgang naar NDC
Reisverkopers zoals online ticketsites, reisbureaus en zakenreisagenten zijn, ook in de huidige tijd, belangrijk voor KLM. Om met NDC te werken, moeten reisverkopers hun boekingssystemen aanpassen of inruilen. Bij de online travel agencies en de reisbureaus ging die overgang redelijk snel, maar de zakenreisbureaus (TMC’s) zijn nog niet allemaal overgeschakeld. Afgelopen februari kondigde KLM aan dat die tot eind dit jaar de tijd krijgen, anders moet per GDS-boeking een vergoeding worden betaald. Vanwaar dat oponthoud?
“De OTA’s zijn technologiebedrijven, die snel NDC konden implementeren. Ook bij reisbureaus gaat de implementatie voorspoedig. Bij TMC’s is het echter zo dat zij ten eerste vaak complexere reizen verkopen dan alleen een kaal vliegticket. Samen met de TMC’s zijn we hard aan het werk om de overgang te faciliteren. Uiteindelijk zal iedereen met NDC gaan werken, waardoor ook zakenreizigers kunnen profiteren van promofares en andere exclusieve voordelen die we via NDC aanbieden.”
KLM Holidays niet meer via retail
Sinds juli zijn de vakanties van KLM Holidays niet meer via de retail te boeken, maar alleen nog bij online bij KLM zelf. “We gaan nu het merk online verder uitbouwen. Mocht er behoefte blijken binnen de reisretail, dan komen we wellicht weer terug bij de reisbureaus.”
Wil je meer weten over de plannen van KLM en wat Bas Gerressen te zeggen heeft over de samenwerking met de reisagent? Lees dan het hele interview in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.