Langkawi is een archipel van 99 tropische eilanden gelegen voor de noordwestkust van het Maleisische schiereiland. De Langkawi Development Authority (LADA) wil wereldwijde bekendheid genereren voor de eilandengroep. Reisbizz Magazine interviewde daarom Dato’ Haslina Binti Abdul Hamid, directeur bij LADA.
De afgelopen jaren heeft het toerisme op Langkawi een mooie evolutie en groei doorgemaakt, stelt de directeur. “In 2022 verwelkomde het eiland 2,5 miljoen toeristen. West-Europa, vooral Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, speelde hierin een belangrijke rol. Deze groei zette door in 2023, met 2,81 miljoen toeristische bezoeken. De toegankelijkheid van Langkawi per vliegtuig is hierin een belangrijke factor geweest, met KLM die vijf keer per week vluchten aanbiedt van Amsterdam naar Kuala Lumpur. Het eiland heeft 185 connectievluchten per week, zowel nationaal als internationaal.”
Dato’ Haslina Binti Abdul Hamid is de eerste vrouwelijk CEO bij LADA. “Mijn unieke perspectief is gebaseerd op het bevorderen van inclusiviteit en duurzaamheid. Ik streef ernaar om innovatieve strategieën te implementeren die niet alleen de economische groei stimuleren, maar ook prioriteit geven aan milieubehoud en betrokkenheid van de gemeenschap. Ons doel voor dit jaar is om het aantal directe vluchten naar Langkawi te verhogen, waardoor reizen naadloos verloopt en de toegankelijkheid van de regio wordt verbeterd.”
Wil je meer te weten komen over Langkawi? Lees dan het hele interview in de Azië Special van Reisbizz Magazine.