12 mei 2024
Thumbnail voor Martine Tomassen op studiereis naar Curaçao met KLM: ‘Eiland met een onbeschrijfelijke sfeer’

WILLEMSTAD - Op uitnodiging van KLM mocht Martine Tomasssen, TUI at Home, mee op een zesdaagse studiereis naar Curaçao, maar wel op één voorwaarde: de KLM Marathon lopen. Dit leek Martine de uitstekende gelegenheid om het eiland goed te leren kennen. Per toeval won ze ook nog een voucher van Dreams- en Zoetry Curaçao Resort met een influencer actie van Travel Impressions.

Met de voucher kon ze haar verblijf op het eiland met zes nachten verlengen. Martine neemt ons mee op haar reis naar het Caribische eiland.

Met een groep van 22 branchegenoten vloog Martine met KLM naar Curaçao. “Irene, accountmanager van KLM, en Sharon van Curaçao Tourism Board zaten bij ons aan boord. Ook sloot Camille van Curaçao Tourist Board bij ons aan om ons tijdens het gehele verblijf te begeleiden over hun geliefde eiland. Na aankomst stond de bus voor ons klaar om ons naar het Kura Botanica hotel te brengen. Het hotel ligt op loopafstand van Willemstad met het Kura Hulanda museum om de hoek. Echt een top locatie! Vervolgens gingen we meteen door naar het gezellige café Bario voor drinks and bites. De kennismaking met de verfrissende Amstel Bright was voor velen liefde op het eerste gezicht en een goed slaapmutsje om bij te komen van de reisdag.”

De volgende dag ging het programma vroeg van start. “Ons ontbijt werd geserveerd in het leuke restaurantje Maira’s kitchen. We zijn gestart met een rondleiding in ons eigen hotel, gevolgd door Curaçao Marriott Beach Resort, Dreams Curaçao en Zoetry Curaçao Resort waar ik al een voorproefje krijg voor mijn verlenging. Deze hotels liggen allemaal aan dezelfde weg en op loopafstand van elkaar. De hotelbezoeken voor deze dag sloten we af bij Blue Bay Beach & Golf Resort die beschikt over mooie woningen, een golfbaan aan zee en een prachtig strand. Het diner werd geserveerd in het bekende restaurant ‘De Gouverneur’ waar de meerderheid voor de specialiteit bananensoep kozen. Dit was verrassend lekker. Met de vuurwerkshow van Punda Vibes op de achtergrond (die elke donderdagavond het hele jaar door wordt gehouden) konden we dit een geslaagde eerste dag noemen.”

Hotelbezoeken en excursies
Tijdens de studiereis stonden nog meer hotelbezoeken op de planning. “We hebben de prachtige hotels Baoase, Kontiki, LionsDive en Papagayo, Renaissance Wind Creek mogen bewonderen. Inmiddels weten we precies voor welke klant welke regio en hotel geschikt is.” Daarna werd het voor de groep tijd om de excursies uit te testen. “Onder begeleiding van Curaçao Green Wheels hebben we op de e-scooter de leukste plekjes van Punda en Otrabanda ontdekt. Van de toffe streetart tot shotjes in de Nettobar. Ook brachten we een bezoek aan Hofi Cas Cora (lunch tip) en stond er bij AnnaBay nog een rum tasting op ons te wachten.”

Renaissance Wind Creek

Volgens Martine kom je op het eiland veel gekleurde open bussen tegen van Irietours waarmee je verschillende plekken op het eiland kan verkennen. “Wij gingen richting Westpunt en begonnen met een bezoek aan een klein 'Kunuku' (plantage)huis genaamd Kas di Pal'I Maishi om te leren hoe de plattelandsbevolking vroeger leefden. Vervolgens bezochten we het strand Daaibooibaai waar we eindelijk de zee in konden. Deze baai wordt overigens meer bezocht door de locals, maar is zeker de moeite waard om te benoemen aan jouw klant. De locatie is ook goed te combineren met het naastgelegen strand Playa Porto Mari.”

Run in the sun
Met de organisatie Run in the Sun liep Martine vervolgens de tien kilometer tijdens de KLM Curaçao Marathon. “Nog nooit was er tijdens de marathon zoveel regen gevallen als dit jaar. Van start tot eind heeft het geplensd en liepen we op sommige plekken tot aan onze enkels in het water. Maar dat mocht de pret zeker niet drukken. We hebben genoten van het uitzicht, de gezelligheid en de sfeer tijdens de route door Willemstad, over de pondjesbrug en de Julianabrug. Het was een ervaring om nooit te vergeten.”

Tijd voor ontspanning
Na de studiereis werd het tijd om te gaan genieten van een paar extra dagen op Curaçao. “Nadat ik de groep had uitgezwaaid op de luchthaven en mijn partner had opgehaald, was het tijd om te ontspannen, oftewel flipperen. Want tijdens mijn verlenging heb ik veel mooie strandjes bezocht zoals de Grote Knip, Kleine Knip, Playa Grandi, Cas Abao, Playa Lagun, Playa Porto Mari, Jan Thiel en Mambo Beach. Het water is blauwer dan blauw en de onderwaterwereld is fantastisch!"

Een ander hoogtepunt van haar reis was het beklimmen van Christoffelberg. Volgens Martine kun je deze beklimming het beste in de ochtend doen wanneer het nog niet zo heet is. "Dat is ook de reden waarom je na tien uur 's ochtends niet meer mag starten. En over mooie uitzichtpunten gesproken, vergeet de Santa Martha Baai niet te bezoeken. Het is een prachtige locatie om met de zonsondergang te bekijken.”

Christoffelberg

Onbeschrijfelijke sfeer
Na haar reis heeft Martine een ander beeld gekregen van Curacao. “Ik begrijp waarom het eiland mij tot zich riep. Na een bezoek van een dag tijdens een cruise drie jaar geleden dacht ik een redelijk beeld te hebben van Curaçao. Dat beeld is na deze trip totaal anders geworden. De sfeer op het eiland is onbeschrijfelijk. Ik voelde mij er vrij, welkom en heb de tijd van mijn leven gehad.”