21 november 2024
Thumbnail voor MSC Cruises lanceert nieuwe winterbrochure: ‘Focus ligt op Noord-Amerika’

MSC Cruises lanceert nieuwe winterbrochure: ‘Focus ligt op Noord-Amerika’

MSC heeft donderdag de nieuwe winterbrochure gelanceerd met flink wat wijzigingen en capaciteitsverhogingen. Zo legt de rederij de focus op Noord-Amerika en wordt het aanbod uitgebreid. Frank van den Steen, Country Manager Benelux, geeft toelichting op de nieuwe brochure en de plannen die MSC heeft.

MSC zet voor het komende winterseizoen in op een flinke capaciteitsverhoging in vergelijking met het seizoen 2023/2024. “Zo hebben we onze activiteiten op de Middellandse Zee verhoogd van drie naar vier schepen”, vertelt Frank. Ook voor de Emiraten zijn veranderingen doorgevoerd. “Deze winter varen we alleen met de MSC Euribia richting de Emiraten en we zien dat die boekingen nu al binnenlopen. Speciaal voor deze bestemming is de Formule-1 race in Doha, Qatar, die we integreren in onze cruise en die als excursie bijgeboekt kan worden.”

De MSC Opera gaat komende winter de Canarische Eilanden aandoen. “De meeste passagiers vertrekken vanuit Tenerife, maar je kunt ook vanuit Gran Canaria of Funchal vertrekken. Dit is voor het eerst dat we deze bestemming weer aandoen. Vooral vanuit België wordt dit veel geboekt, Nederland blijft hierin nog wat achter.” Deze cruise is volgens Frank ter vervanging van de Rode Zee-cruise van vorig jaar die, vanwege veiligheidsredenen, niet meer wordt uitgevoerd.

Naar de Antillen zet de rederij de MSC Virtuosa in. “In vergelijking met de MSC Seaside die hier vorig jaar voor werd ingezet, is dat een stijging van vijfduizend naar zesduizend passagiers.” In de Caraïben heeft MSC deze winter vijf schepen. “Dat hadden we vorige winter ook, maar doordat we de MSC Seaside inzetten in plaats van de Magnifica, is er toch sprake van een capaciteitsverhoging.” Drie schepen gaan vanuit Miami, één vanuit Port Canaveral en een laatste vanuit New York. “Aanhakend hierop hebben we ons ‘Stay & Cruise’-aanbod in New York en Miami, maar ook in Venetië, Rome en Athene geïntroduceerd. Hiermee koppelen we een verblijf en excursie in deze steden aan de cruise. Dit doen we bij steden waar mensen meer van willen zien dan enkel daar vanuit te vertrekken met de cruise.”

Ook geeft Frank aan dat de rederij bezig is met het opzetten van exclusieve excursies voor passagiers die gebruik maken van de Yacht Club. “Nu is het zo dat je als Yacht Club-passagier tijdens een excursie terechtkomt in een grote bus met de andere passagiers van het schip. We zijn er nu mee bezig om dit exclusief te maken zodat deze gasten met een kleiner busje vervoerd worden en daardoor ook centraler in een stad kunnen komen.”

Zowel in Nederland als België hebben we het over een marktaandeel van amper 1 procent. Onze voornaamste focus ligt dus op de overige 99 procent.

Inzetten op Noord-Amerika
Frank vertelt verder dat MSC de focus sterk op Noord-Amerika, en daarmee ook op de Caraïben, heeft ingezet. Dit doet de rederij op verschillende vlakken. “Uiteraard door de capaciteitsstijgingen waar ik het eerder over had, maar ook door de lancering van de World America in april 2025, het tweede schip onze World-serie. Daarnaast hopen we tegelijk met de lancering van dit nieuwe schip ook onze exclusieve terminal in Miami te openen. Dit is een investering geweest van 350 miljoen euro, waardoor dit onze grootste terminal wordt met een capaciteit van 36.000 passagiers per dag. Een vierde punt is de start van de cruises vanuit Galveston, Houston, vanaf 2025/2026. Tot slot gaan we de komende vijf jaar een investering van 100 miljoen euro doen in Ocean Cay, ons privé eiland. Het entertainment en de faciliteiten voor de medewerkers ter plaatsen worden uitgebreid. Ook wordt er geïnvesteerd in de infrastructuur voor bijvoorbeeld zonne-energie.”

Naast het lanceren van de World America in april 2025 heeft MSC nóg twee schepen die ze in 2025 toevoegen aan hun vloot.

Sterke groei
De rederij ziet een sterke groei ten opzichte van 2023 en verwacht in 2024 meer passagiers dan vorig jaar. “Daar zijn we nu al zeker van, voor zowel Nederland als België. Dat is een mooie groei ondanks de flinke prijsstijgingen die we hebben moeten doorvoeren.” In 2023 gingen 120.000 Nederlandse passagiers op reis met MSC, voor België waren dit er 86.000. “Deze cijfers neem ik wel altijd met een korreltje zout, aangezien iedere rederij deze cijfers anders noteert. Feit blijft dat cruises nog steeds een klein onderdeel van de reisindustrie zijn: zowel in Nederland als België hebben we het over een marktaandeel van amper 1 procent. Onze voornaamste focus ligt dus op de overige 99 procent. Onze concurrenten zijn niet zozeer de andere rederijen, maar de andere type reizen die er in de branche zijn.”