23 mei 2024
Thumbnail voor Nieuwe trends binnen de reisbranche: ‘Quality time is belangrijker dan ooit’

Nieuwe trends binnen de reisbranche: ‘Quality time is belangrijker dan ooit’

De reisbranche is voortdurend in beweging en blijft zich ontwikkelen. De behoeften van reizigers veranderen voortdurend, en daarmee verschuiven ook de trends binnen de branche. Reisbizz heeft verschillende reisorganisaties gevraagd wat er momenteel speelt. Vandaag gaan we in gesprek met Iberostar, Captain Cruise en Avila Reizen.

Iberostar Hotels & Resorts merkt dat de budgetten van gasten steeds hoger worden. “Deels komt dat omdat gasten meer budget investeren om hun vakantie zo persoonlijk mogelijk te maken. Quality time is meer dan ooit een belangrijk gegeven”, vertelt Davy Van Acker van Iberostar. “Daarnaast zetten wij enorm grote stappen richting sustainability: een ‘hot item’ dat door veel partijen in de media eerder theatraal benut wordt. Wij praten er niet vaak over, maar wij doen het wel”, aldus de Business Development Director. “Zo openen we binnenkort het eerste hotel in de wereld dat van energie wordt voorzien door waterstof, en zetten we de laatste stappen om tegen 2025 een circulaire economie geïmplementeerd te hebben. Dan hebben we geen restafval meer. Als laatste loopt alles op schema om tegen 2030 als eerste hotelketen ter wereld CO2 neutraal te zijn.”

Gitte Tilro van Captain Cruise laat weten veel ontwikkelingen te zien op het gebied van unieke reiservaringen. “Zo zijn bijvoorbeeld de lange cruises, Grand Voyages, erg populair. Daarnaast zien we een sterke vraag naar zeilreizen zoals de Star Clipper en Windstar. Dit zijn unieke kleine schepen waarbij je een totaal andere belevenis hebt dan bij reguliere cruiseschepen.” Daarnaast ziet Captain Cruise dat de langere Cruises ook een stuk langer voor vertrek worden geboekt. “Een echte trend die we nu ook zien is dat hele families op cruise gaan: opa en oma met de kinderen en kleinkinderen.”

Tim van der Wel van Avila Reizen laat weten een sterke vraag te zien naar ‘unieke en authentieke reiservaringen.’ “Die trend is al een tijdje gaande, maar blijft groeien. Wij proberen als Avila Reizen dan ook continue te blijven verrassen.”