NS rijdt op jaarbasis honderd procent op zonne- en windenergie en is daarmee een van de groenste bedrijven van Nederland. Bovendien krijgt bij de renovatie van treinen bijna alles een nieuwe bestemming. “Alleen oude wc-brillen kun je niet hergebruiken”, zegt Sacha Göddeke-Mulder, directeur duurzaam ondernemen bij NS tegen Reisbizz. Het spoorbedrijf wil de volgende stap zetten in de energietransitie, met als streven in 2040 volledig fossielvrij en circulair te zijn.
Hoe ziet duurzaamheid er bij NS uit?
“We hebben een contract met onze energieleverancier voor honderd procent wind- en zonne-energie op jaarbasis. Als we op uurbasis kijken, zijn we veertig procent van de uren afhankelijk van fossiele backup energie. Dat zijn uren dat de zon niet schijnt en de wind niet waait. Je kunt zonne- en windenergie namelijk nog niet op de schaal van het verbruik van NS opslaan. Er zijn dus evenveel uren dat onze wind- en zonneparken teveel energie opwekken. We willen onafhankelijk worden van de fossiele backup energie door mee te helpen aan een verbetersprong in de maatschappij door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat die opslag straks wél mogelijk is en we ook die andere veertig procent van de tijd volledig fossielvrij rijden. Verder willen we al onze onderhoudsbedrijven en kantoren zo groen mogelijk maken.”
NS wil circulair zijn, wat betekent dat in de praktijk?
“Het houdt in dat afval niet bestaat. We brengen in kaart welke grondstoffen er bij ons binnenkomen en in welke hoeveelheden. Elke twintig jaar vindt per trein een volledige revisie plaats, waarna het voertuig zo goed als nieuw is. We vervangen daarbij het interieur en de technische onderdelen. 99 procent van de grondstoffen die vrijkomen gebruiken we opnieuw: rond de 85 procent gaat terug in de trein, 14 procent verkopen we via de markt. Blijft over 1 procent afval, zoals gebruikte wc-brillen waar niemand belangstelling voor heeft.”