20 juni 2024
Thumbnail voor Paul Eldering: Reisbanen gehalveerd, wie kent de costa’s nog?

Paul Eldering: Reisbanen gehalveerd, wie kent de costa’s nog?

SCHIPHOL - Dat corona er flink inhakt in de reisbranche, komt goed tot uiting in recente cijfers van Reiswerk. Het aantal banen is sinds medio 2019 met een derde afgenomen. In een analyse geeft Paul Eldering in het nieuwe Reisbizz Magazine zijn kijk op de actualiteit in de reisbranche. “Er zijn nog zo’n tienduizend medewerkers over. Ooit waren dat er meer dan twintigduizend.”


“Ook het aantal reisbedrijven is fors gedaald. Het zijn er nog 800, waarvan 80 procent met minder dan tien werknemers. Opvallend is dat er inmiddels 2.875 ZRA’s zijn, zelfstandige reisagenten zonder personeel. Reiswerk spreekt van ‘een kaalslag’, maar verwacht tegelijkertijd dat het dieptepunt wel is bereikt.”

“Nu het grootste deel van de Nederlanders is gevaccineerd en er makkelijker met of zonder coronatesten in Europa kan worden gereisd, is er weer een voorzichtige stijging in de instroom van professionals te zien in de reisindustrie. Cruciaal is dat de overheid zeker tot na het winterseizoen voldoende steun geeft aan ondernemers, anders vrees ik nieuwe klappen.”

Eldering is afgelopen zomer naar de Costa del Sol gevlogen, de bakermat van massatoerisme, om de costa’s nog eens op te frissen. “Malaga, Torremolinos, Carihuela, Benalmadena, Fuengirola, Mijas, ken je klassiekers. Op een elektrische step ben ik de hele kust weer eens afgegaan. Je moet ervan houden, maar opnieuw werd ik getroffen door de perfecte infrastructuur, de gezellige boulevard, de bruine kroegen, Spaanse bars, gevarieerde restaurants en winkeltjes, jachthavens en mooie stranden met overal beachclubs.”

“Ga dus vaker op pad als ’t effe kan. ‘Opfristrips’ naar de toeristische hotspots in Europa zijn natuurlijk op kosten van de baas. Investeren in vakmensen is broodnodig om de klant voor te blijven.”

Meer lezen
Lees meer over Paul Elderings ‘opfristrip’ naar de costa’s en zijn visie op de kaalslag in de reisbranche in zijn volledige analyse in het nieuwe digitale Reisbizz Magazine.