21 november 2024
Thumbnail voor Reisondernemer Ferdinand Fransen (93) overleden

Reisondernemer Ferdinand Fransen (93) overleden

ENSCHEDE - De bekende reisondernemer Ferdinand Fransen is zondag op 93-jarige leeftijd overleden. Dat hebben zijn echtgenote en dochters maandagochtend bekendgemaakt. Fransen was lange tijd eigenaar-directeur van reisonderneming Arke, die later opging in TUI.

Het eerste vliegtuig van TUI Nederland, een Boeing 737-800, werd ooit onder grote belangstelling op Twente Airport gedoopt met zijn naam. De maatschappij ging toen nog door het leven als Arkefly.

Fransen startte als zestienjarige bij Reisbureau Twente, dat destijds onder leiding stond van Frits Arke en Jan ten Barge. In de loop van zijn carrière nam hij het bedrijf over en vervulde hij daarnaast allerlei functies binnen en buiten de reisindustrie.

Er is nog niet bekend wanneer en in welke vorm de uitvaart zal gaan plaatsvinden.

Sociaal mens
René Klawer, die jaren met Fransen binnen en buiten het toenmalige Arke in Enschede heeft samengewerkt, zegt geschokt te zijn. “Ik dacht dat Ferdinand het eeuwige leven had. Al met al kende ik hem vijftig jaar. Hij bleef altijd interesse houden in de reisbranche, maar trok zich terug op het moment dat Holland International en TUI samengingen”, zegt hij.

Klawer heeft al die jaren contact met hem gehad, totdat het niet meer ging. Hij roemt zijn voormalige collega als een uitstekende ondernemer met visie en noemt hem een sociale man die graag leuke dingen met zijn medewerkers deed.

“Hij kon met iedereen goed communiceren binnen het bedrijf. Hij was erg betrokken en wist het ook als er iets op privégebied speelde bij mensen“, vervolgt Klawer. Legendarisch waren de Klaverjas-potjes die Fransen speelde in de middagpauzes.

Frans Ferdinand met zijn vrouw Kirsten Fransen/Foto: Reismedia.

Kartel
Op de vraag naar anekdotes over Fransen vertelt Klawer over de gezamenlijk inkoop van vliegtuigcapaciteit die beide heren deden. Klawer voor Neckerman, Fransen voor Arke.

“We waren concurrenten, maar trokken hier samen in op om betere afspraken te kunnen maken. Dat ging goed totdat we erachter kwamen dat het toenmalige Holland International van KLM betere tarieven kreeg dan wij. Er was sprake van concurrentievervalsing”, gaat Klawer verder. Fransen en Klawer hebben dit aangevochten tot de Raad van State. “Uiteindelijk werden we uitgenodigd bij KLM in Amstelveen waar KLM-vertegenwoordiger Bas van de Breevaart, Peter Legro van Transavia en Martin Schröder van Martinair aanwezig waren. Zij gaven toe dat Holland International betere tarieven had en daarmee hebben we het kartel toen doorbroken. Dat was overigens ook de start van Air Holland 1.”

Klawer bewondert Fransen vooral om zijn werklust en zijn sociale karakter. “Niet alleen naar het personeel en de regio, maar ook naar de reisindustrie. De reisbureaus waren belangrijk voor Arke. Hij heeft zich ingezet voor de ANVR, stond aan de basis van de SGR en het toenmalige communicatiesysteem Travelnet, en was een echte bruggenbouwer als er problemen waren”, sluit Klawer af.

Founding fathers
Arjan Kers, directeur TUI Nederland, meldt in een reactie aan Reisbizz: “Ik heb persoonlijk niet het genoegen gehad om met Ferdinand Fransen samen te werken, maar als TUI Nederland bouwen wij vandaag verder op de fundamenten die hij met Arke heeft gelegd. Hij is met recht één van de 'founding fathers' van de Nederlandse reisbranche.”

Bekijk hieronder onze reportage, die we in 2008 maakten, over de doop van de eerste Boeing 737 van Arkefly. Het toestel kreeg de naam van Ferdinand Fransen.