WEMELDINGE - Tijdens de coronacrisis blijkt dat vakantiewoningaanbieder Interhome niet zo hard wordt getroffen dan sommige andere bedrijven in de reisindustrie. Met vakantiewoningen en klanten door heel Europa blijven de boekingen binnenkomen. Reisbizz.nl ging in gesprek met Sales Manager bij Interhome Nederland Rudolf Verbeek om de huidige stand van zaken te bespreken.
Interhome valt onder de Zwitserse Interhome Group en is volgens Verbeek sinds 1965 Europa’s leidende aanbieder van vakantiewoningen. “Met zo’n 40.000 villa’s en appartementen in 27 landen is er voor iedere klant wel een geschikte vakantiewoning te vinden.” Tijdens de pandemie kwam Interhome er al snel achter dat zij aan de goede kant van de ellende in de reisbranche zitten. “Een vakantiewoning bleek voor veel mensen een hele veilige manier van reizen te zijn. Je komt verder niet in contact met andere mensen.”
Volgens Verbeek plukt Interhome nu de vruchten van de flexibele omgang met klanten en partners tijdens de pandemie. “Wij zullen klanten nooit naar een bestemming sturen als dat niet kan of mag. Wij waren één van de weinige organisaties in Nederland die klanten onmiddellijk en volledig restitueerden bij corona annuleringen. Klanten waarderen dit zo erg en hebben opnieuw geboekt.” Verbeek benoemt dat dit alleen kon door de steun van moederbedrijf Migros, een sterke Europese onderneming met een omzet van 27 miljard vorig jaar.
Boekingen blijven doorlopen
De boekingen bij Interhome zijn gedurende de pandemie wel door blijven lopen. Volgens Verbeek kwam dit deels doordat klanten gewoon graag weg wilden, ook als een land een negatief reisadvies had. “Maar dit komt ook omdat wij een ruim aanbod aan woningen in Nederland hebben. Normaal boeken met name onze Duitse en Belgische klanten vakantiewoningen in Nederland, maar dit jaar is Nederland de meest geboekte bestemming door Nederlanders zelf.” Sinds februari ziet Interhome een stijging in de boekingen met begin juni als hoogtepunt tot nu toe.
Doordat Interhome in heel Europa over vakantiewoningen beschikt, blijft de omzet binnenkomen. “Ook Fransen blijven massaal in Frankrijk en Zwitsers in Zwitserland”, gaat Verbeek verder. “Dit sluit mooi aan op ons annuleringsbeleid.” Klanten kunnen tot en met 31 dagen voor vertrek kosteloos en zonder reden annuleren, mits ze geboekt hebben tussen 1 januari en 31 maart. “De boekingen die geannuleerd worden, worden bijna 100 procent zeker opnieuw weer geboekt. Dus we zitten in een aardige luxe positie.”
Beschikbaarheidsproblemen
Voor juli en augustus loopt Interhome tegen beschikbaarheidsproblemen aan. “Voor onze Nederlandse klanten zijn vooral Nederland, Spanje, Italië en Frankrijk momenteel erg populair, ook Kroatië begint de laatste weken goed in te lopen”, vertelt Verbeek. Door de drukte is ook de zomer van 2022 al boekbaar. “De mooiste pareltjes worden nu al geboekt en de bekende wintersportweken zitten zo goed als vol.”
Interhome laat het aan de klanten zelf of ze willen annuleren bij een negatief reisadvies, wat mag tussen 30 en 15 dagen voor aankomst als code oranje geldt. “Wij annuleren de boekingen dus niet automatisch omdat veel klanten gewoon willen gaan ongeacht het reisadvies.” Het bedrijf is als enige woningaanbieder aangesloten bij de ANVR. “Wij hebben wel een goed alternatief voor SGR”, aldus Verbeek. “Dus zowel klanten als reisagenten kunnen veilig boeken bij Interhome.”
Uitbreiding
Momenteel is Interhome druk aan het kijken voor uitbreiding en overnames. “Wij onderscheiden ons door onze lokale service kantoren. Vanuit deze kantoren bedient Interhome de huiseigenaren, heten we onze klanten welkom en vindt de sleuteloverdracht plaats”, aldus Verbeek. De Interhome Group heeft inmiddels meer dan honderd van deze kantoren waarvan vorig jaar de eerste in Nederland is geopend. “Uitbreiding met kantoren aan de Nederlandse kust staat dus op de verlanglijst.”