AMSTERDAM - Uit een nieuw onderzoek van Skyscanner is gebleken dat ruim een derde van de Nederlanders van plan is om volgend jaar vaker naar het buitenland op vakantie te gaan, ondanks de economische onzekerheid. Daarnaast verandert de manier waarop consumenten keuzes maken op het gebied van reizen.
Bijna de helft van de respondenten (47 procent) zegt even vaak op vakantie te willen als in 2022 en slechts 8 procent is van plan minder vaak op vakantie te gaan. De huidige economie en de stijgende kosten zijn nog steeds een punt van onzekerheid, maar 40 procent geeft aan dat dat nu nog geen invloed heeft op hun financiën, waardoor ze niet gaan besparen op vakanties. 31 procent zegt in 2023 meer uit te gaan geven op vakantie. 44 procent is van plan evenveel geld uit te geven.
Minder populaire bestemmingen in trek
Uit de Skyscanner’s 2023 hotlist blijkt dat reizigers steeds vaker op zoek zijn naar minder populaire bestemmingen die unieke ervaringen bieden en voordelig te boeken zijn. Bestemmingen waarnaar het aantal zoekopdrachten sterk zijn toegenomen zijn Mexico-city, Mexico (toename van 262 procent in het aantal zoekopdrachten), Izmir in Turkije (+363 procent), Paphos op Cyprus (+320 procent), Punta Cana op de Dominicaanse Republiek (+214 procent) en Amman in Jordanië (+196 procent).
Skyscanner heeft ook de bestemmingen met de grootste prijsdaling voor 2023 sinds de pre-pandemie gedeeld. Dat zijn Manilla in de Philipijnen (prijsdaling van 22 procent), Fes in Marokko (-15 procent) en Valletta op Malta (-14 procent)
Invloed van sociale media
Uit het onderzoek blijkt ook dat de smartphone steeds belangrijker wordt tijdens het boeken van een reis. Zo gebruikt 85 procent van de Nederlandse reizigers tegenwoordig hun mobiel om een reis te plannen of te boeken. Familie en vrienden zijn de nummer één bron van reisinspiratie en Instagram levert de meeste FOMO (Fear Of Missing Out) op. Zo geeft 48 procent van de reizigers aan eerder geneigd te zijn een reis te boeken als ze die op het platform hebben gezien.
Andere interessante resultaten uit het rapport Travel Trends 2023:
De resultaten van het onderzoeksrapport dat is uitgevoerd door OnePoll zijn gebaseerd op een combinatie van consumentenonderzoek en het zoek- en boekgedrag van Nederlanders op de reiswebsite.