3 november 2024
Thumbnail voor SGR start afwikkeling voor gedupeerde klanten D-reizen

SGR start afwikkeling voor gedupeerde klanten D-reizen

ROTTERDAM - De SGR is begonnen met de afwikkeling van de door D-reizen geboekte reizen en de uitgegeven reisvouchers. SGR-directeur Erik Jan Reuver meldt aan Nu.nl dat het gaat om miljoenen euro’s aan vouchers en duizenden reizen.

Niet alle vouchers komen voor rekening van de SGR. In totaal is er bij D-reizen voor 43 miljoen euro aan reisvouchers uitgeschreven. “Het zal eerder in de buurt komen van twintig miljoen euro, maar hoeveel dat precies gaat zijn, weten we pas als alle bonnetjes zijn opgeteld”, zegt Reuver tegen Nu.nl.

De SGR laat weten sinds 21 april te beschikken over de gegevens van alle boekingen bij of via D-reizen. Het fonds gaat alle boekingen en vouchers die onder de SGR-garantieregeling vallen verdelen in groepen. Eerst worden de klanten geholpen die in het bezit zijn van een reisvoucher en een reis hadden geboekt met een vertrekdatum in maart 2020. Vervolgens gaat de SGR klanten helpen die een reis hebben geboekt met een vertrekdatum in april en mei dit jaar en die nog niet geannuleerd is.

Claimproces versnellen
Niet iedere gedupeerde klant zal dus snel kunnen rekenen op een terugbetaling. De SGR heeft circa 22.000 vouchers ontvangen van de curator met alleen een nummer. Deze moeten nog gekoppeld worden aan een naam. “Om het claimproces te versnellen, werken wij met een claimportal waarin we gegevens klaar zetten. Dat kost even tijd, maar daardoor gaat de afwikkeling zo direct een stuk sneller”, aldus het fonds.

Veel klanten van D-reizen hebben nog een reis op de planning staan waarvan ze niet weten of deze door kan gaan. Hierover voert de SGR overleg met leveranciers. “Maar we moeten ook rekening houden met de reisadviezen van Buitenlandse Zaken.”