Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) wordt steeds meer gemeengoed in ons dagelijks leven. Ook in de toeristische sector wordt AI steeds vaker ingezet, zo blijkt uit onderzoek. Op dit moment gebruikt 39 procent van de Nederlanders al AI bij het zoeken van een vakantie.
Het gaat bij deze 39 procent om het opdoen van inspiratie en het samenstellen van een arrangement. Mannen doen dat vaker (47 procent) dan vrouwen (31 procent), generatie Z vaker (63 procent) dan babyboomers (15 procent).
Marktonderzoeker DACCLE Research heeft representatief onderzoek gehouden onder 1.000 Nederlanders. Als er gevraagd wordt of men in de nabije toekomst van plan is om AI te gebruiken bij het zoeken naar de volgende vakantie, dan geeft 63 procent van de ondervraagden aan dit te gaan doen. De intentie om AI meer te gaan gebruiken bij het zoeken naar een volgende vakantie, is bij alle generaties aanwezig en varieert van 63 procent naar 80 procent bij generatie Z tot van 15 procent naar 39 procent bij babyboomers.
AI was één van de onderwerpen dat op het ANVR-congres in Oman aan bod kwam. Je leest er alles over in het komende Reisbizz Magazine.