15 oktober 2024
Thumbnail voor Steven van der Heijden kan leven met ‘maatschappelijke realiteit’

Steven van der Heijden kan leven met ‘maatschappelijke realiteit’

LIJNDEN - Corendon-topman Steven van der Heijden kan leven met ‘de maatschappelijk realiteit’ om draagvlak voor de luchthaven te houden dat Schiphol vanaf 2026 ’s nachts op slot gaat. “Mits we kunnen blijven vliegen tussen 6 uur ’s ochtends en 12 uur ’s avonds.”


Dat zegt hij in gesprek met Reisbizz.nl naar aanleiding van ‘het ballonnetje’ dat interim-baas Ruud Sondag van Schiphol deze week heeft opgelaten om de discussie aan te wakkeren. “Er is natuurlijk nog niks besloten. De manier waarop Sondag hiermee nu solistisch naar buiten komt, is misschien niet de meest elegante, maar ik betwijfel of breed overleg vooraf iets concreets had opgeleverd. Het poldermodel van Schiphol is niet meer”, meent Van der Heijden.

Wetswijziging nodig
Volgens hem zullen alle partijen alsnog hun zegje kunnen doen over de nieuwe plannen van de Schiphol-top, die gesteund worden door infrastructuurminister Mark Harbers. De meeste airlines en vakbonden laten zich echter uiterst kritisch uit. “Er is wel een wetswijziging nodig”, stelt Van der Heijden. Hij was de laatste tijd naar eigen zeggen niet bijster positief over Schiphol. “Maar in grote lijnen kan ik achter de nu gepresenteerde maatregelen staan. Eenvoudig omdat er wat moet gebeuren om de overlast echt substantieel terug te dringen. Verreweg het grootste aantal herrieklachten van omwonenden gaan over de nacht en vracht.”

Schiphol straks zonder nachtvluchten? Tickets paar tientjes duurder

Weigeren oude lawaaibakken
Het weren van nachtvluchten van middennacht tot 6 uur, zoals op veel Europese luchthavens allang het geval is, en het weigeren van oude lawaaibakken voor cargo, die vaak ’s nachts opstijgen, kan volgens Van der Heijden een werkbare oplossing zijn. “Een vol beladen Boeing 747, die de slaap van mensen verstoort, kan eerlijk gezegd niet meer in deze tijd. Dat geldt ook voor het op Schiphol verbannen van kleinere zakenvliegtuigen en privéjets. Die kunnen makkelijk uitwijken naar Lelystad Airport, dat voor dit type verkeer gewoon open is. Een uurtje langer rijden is het probleem niet. Ook de Oostbaanroute die recht over Amsterdam gaat, hoeft dan niet meer gebruikt te worden, waardoor er minder hinder is”, aldus Van der Heijden.

Extra capaciteit inhuren
Belangrijk vindt hij dat er een ‘level playing field’ wordt gecreëerd op Schiphol. “Door een streng nachtregime worden tickets mogelijk een paar tientjes duurder, maar dat geldt dan voor iedereen. Operationeel zitten er wel wat haken en ogen aan voor met name leisurevluchten. In de nacht is er weinig netwerkverkeer, maar wij moeten in het hoogseizoen voldoende slagen kunnen maken naar vakantiebestemmingen. Dat betekent dat de eerste vlucht vroeg vertrekt en de laatste laat terugkeert. We zullen dus extra capaciteit moeten inhuren, als daar restricties in komen.”

Van der Heijden benadrukt dat een 24-06 sluiting van de luchthaven vrij weinig nadelige consequenties zal krijgen voor vliegtouroperators, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 23-07 sluiting. “In dat geval zouden wij grote problemen ondervinden.” Op dit moment kent Schiphol een plafond van 32.000 nachtvluchten per jaar, waarvan Transavia de meeste opsoupeert. De hele KLM-groep zit op zo’n twee derde. Daarna volgen Corendon, TUI, budgetvliegers en andere maatschappijen.