1 april 2025
Thumbnail voor Suzanne Goossen: ‘Ik doe niet zomaar iets; ik wil innoveren, nieuwe dingen doen’

Suzanne Goossen: ‘Ik doe niet zomaar iets; ik wil innoveren, nieuwe dingen doen’

Haar carrière in de reiswereld startte in Oostenrijk, maar inmiddels zit Suzanne Goossen helemaal op haar plek bij TUI. De voormalig Head of Retail Distribution is sinds januari Director of Sales and Marketing, een nieuwe rol in de organisatiestructuur van TUI. Tijdens ‘Koken met’ sprak Reisbizz Magazine uitgebreid met Suzanne over haar carrièreverloop.

De carrière van Suzanne begon in Oostenrijk. Na haar master Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Salzburg, bouwde ze samen met haar ex-partner een hotel in het Oostenrijkse dorp Fiss. “Het was een bijzondere tijd. Met Martin heb ik een hotel met meer dan 30 kamers opgezet. Ik was echt geëmigreerd naar Oostenrijk en wilde daar mijn leven verder leiden. In de winter gaf ik ski- en snowboardles en ik verdiepte me in de bergen waardoor ik me verder ontwikkelde tot wandelgids in de zomer.”

Het ging een tijd goed in Oostenrijk, maar uiteindelijk ontdekte Suzanne dat haar ambities niet meer in lijn waren met die van toenmalige partner Martin. “Voor mij werd de wereld te klein, en daardoor liepen onze ambities uit elkaar. Niets ten nadele van hem – hij was een geboren hotelier en kwam uit dat dorp – maar ik wilde meer. Er ontstond onrust, en uiteindelijk besloot ik op mijn 29ste terug naar Nederland te gaan. Dat was een moeilijke keuze, maar het voelde als de juiste stap.”

Als iemand me in een project vraagt: ‘Wanneer wil je het af hebben?’ dan krijg ik al jeuk. Het had gisteren al klaar moeten zijn!”

Na haar terugkeer solliciteerde Suzanne bij TUI en werd aangenomen als Product Developer. “Ik hield me bezig met productdifferentiatie binnen TUI, wat goed aansloot bij mijn ervaring in het hotel. De kennis die ik daar had opgedaan, kwam goed van pas.” Zo introduceerde Suzanne het Time to Smile-concept dat tot heden een succesvol item blijkt binnen het aanbod van TUI. Het bleek voor Suzanne echter een grote overgang: van het werken in de bergen naar een kantoorbaan in Nederland.

Een echte denker
In haar werk beschrijft Suzanne zichzelf als een echte denker. “Ik houd van een duidelijke strategie en visie en vind het belangrijk dat alles met elkaar verbonden is. Ik doe niet zomaar iets: ik denk er goed over na en maak een bewuste keuze.” Toch is dit soms tegenstrijdig met haar snelle actiegerichte aanpak, want Suzanne is ook iemand die kansen grijpt en snel wil doorpakken. “Als iemand me in een project vraagt: ‘Wanneer wil je het af hebben?’ dan krijg ik al jeuk. Het had gisteren al klaar moeten zijn!”

Een duidelijk voorbeeld van Suzannes snelle, maar doordachte aanpak deed zich voor tijdens de coronaperiode. “We voerden een reorganisatie door en hebben de tijd die we hadden goed benut om de organisatiestructuur helemaal opnieuw neer te zetten. Na keihard gewerkt te hebben aan een uitgebreid communicatieplan, samen met HR en de ondernemingsraad, was het 1 april zo ver: iedereen had zijn nieuwe functietitel, nieuwe regio én nieuwe leidinggevende. Toen dacht ik: ‘Yes, klaar!’ Wat ik me toen niet realiseerde, was dat dit pas het begin was. Voor zo’n reorganisatie heb je gewoon drie jaar nodig. Er is pijn in de organisatie, mensen willen door, anderen kunnen of willen niet mee. Als ik terugkijk, weet ik nu dat het belangrijkste inzicht is dat een reorganisatie pas voorbij is wanneer die pijn uit de organisatie is verdwenen. Het gaat niet om de veranderingen op papier, maar om de emoties en de processen die daarna volgen. Dat is waar je echt de tijd voor moet nemen.”

Benieuwd naar de rest van het openhartige verhaal van Suzanne? In het nieuwe Reisbizz Magazine lees je het volledige artikel 'koken met' Suzanne Goossen.

Recente berichten