21 november 2024
Thumbnail voor Thalys wordt Eurostar: ook 400 meter lange Eurostar E320-treinstellen op Amsterdam-Parijs voor meer capaciteit

Thalys wordt Eurostar: ook 400 meter lange Eurostar E320-treinstellen op Amsterdam-Parijs voor meer capaciteit

BRUSSEL - De 400 meter lange Eurostar E320-treinstellen (Siemens Velaro) gaan vanaf 2025 ook vanuit Amsterdam, Schiphol en Rotterdam naar Parijs rijden om zo de capaciteit op dat traject te vergroten. Dat hebben Thalys en Eurostar, die fuseren, dinsdag in Brussel bekendgemaakt bij de presentatie van hun nieuwe gezamenlijke logo. De naam Thalys verdwijnt: alle treinen rijden vanaf eind dit jaar onder de Eurostar-merknaam.

De Thalys zit qua capaciteit vrij krap in haar jasje, waardoor de prijzen richting Brussel en Parijs zeker voor last minute-treinreizen erg hoog kunnen zijn. De vraag overstijgt dan het aanbod. Er staan voorlopig ook nog geen nieuwe treinstellen in bestelling. Maar door de fusie met Eurostar kunnen de treinstellen die nu alleen vanuit Nederland naar Londen rijden ook vanuit ons land naar Parijs gaan. De Eurostar E320's zijn de langste treinstellen van West-Europa en bieden plaats aan 900 passagiers.

Momenteel kan van Nederland naar Londen die enorme capaciteit nog niet volledig gebruikt worden, omdat op Amsterdam en Rotterdam Centraal de ruimte voor de security- en paspoortcontrole te klein is. Daardoor steken de treinen naar de Britse hoofdstad amper halfvol de grens over naar België. Maar Eurostar en partner NS International verwachten dat dit probleem binnen een paar jaar opgelost is. Op Amsterdam Centraal worden de controles namelijk naar de veel grotere Amstelpassage verplaatst. Intern hoopt men nu dat dit in 2025 gebeurt.

Naar Parijs kan de volledige capaciteit van de E320's sowieso al vanaf 2025 gebruikt worden, want naar die bestemming is er geen paspoort- en securitycontrole nodig.

Synergievoordelen
Het gebruiken van de E320's op de lijn Amsterdam - Parijs is één van de synergievoordelen die Eurostar en Thalys hopen te bereiken met hun samengaan. Achter de schermen is de fusie al vergevorderd en de komende maanden gaan ook reizigers daar steeds meer van merken. Zo is het eerste Thalys-treinstel nu van het nieuwe Eurostar-logo voorzien. Eind dit jaar komt er een gezamenlijke website en een gezamenlijk reserveringssysteem. Hoewel de naam Thalys verdwijnt, blijven de voormalige Thalys-treinstellen voorlopig wel gewoon rood. Het zou te duur zijn om die allemaal over te schilderen naar het grijs-blauw-geel van Eurostar.

Eurostar-CEO Gwendoline Cazenave zei bij de presentatie van het nieuwe logo in Brussel dat het fusiebedrijf straks nog beter kan concurreren met het vliegtuig op korte afstanden. Niet alleen door meer capaciteit te bieden, maar ook met een verbeterd loyaliteitsprogramma en betere overstapmogelijkheden. Tegelijkertijd wil ze nog intensiever met de luchtvaartsector gaan samenwerken om de feeder-rol van de trein voor longhaul-vluchten te vergroten.

Lees meer over de fusie van Thalys en Eurostar en de uitdagingen voor de komende jaren, zoals het capaciteitsgebrek op stations, in de februari-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Neem nu een voordelig abonnement om dat nummer halverwege februari te ontvangen.

Thalys Eurostar

Het eerste Thalys-treinstel is nu van het nieuwe Eurostar-logo voorzien. Wie goed kijkt ziet daaronder nog de afdruk van het oude Thalys-logo.