10 mei 2024
Thumbnail voor TUI zet Turkije weer terug op de kaart met Turkish Delight reis

TUI zet Turkije weer terug op de kaart met Turkish Delight reis

ANTALYA - Op donderdag 31 maart vloog één van TUI’s nieuwste Boeings 737MAX met de naam ‘Antalya’ naar de luchthaven van Antalya met aan boord een groep reisprofessionals, influencers, prijswinnaars en leden van de Courtesy Club van TUI. Reisbizz.nl was erbij.


Eén van de doelen van de TUI Turkish Delight reis was om Turkije weer terug op de kaart te zetten na twee jaar afwezigheid. Wij vroegen Arjan Kers, CEO van TUI Nederland om een reactie: “Turkije heeft ons gemist en kan niet wachten om onze reizigers weer te ontvangen. Jullie hebben nu met eigen ogen kunnen zien dat de hoteliers alles uit de kast halen om ons te verwelkomen. Ik ben blij om te zien dat Turkije weer open is voor toerisme na twee jaar stil te hebben gelegen.”

De hoteliers staan te popelen
Naast de groep influencers en bloggers reisden er ook een aantal medewerkers van het hoofdkantoor van TUI mee. We spraken met Djura Brinkman, Product Manager van Turkije over de heropening van de bestemming waar zij medeverantwoordelijk voor is. “Deze reis geeft ons de gelegenheid om aan onze partners uit te dragen dat we blij zijn om weer naar Turkije te kunnen reizen. Ik was hier vorig jaar in september en toen werd mij vaak de vraag gesteld; waarom zijn jullie niet gekomen? Turkije was toen nog niet open voor Nederlandse reizigers. Wij hielden ons aan de regels van de overheid. Dat was best lastig uit te leggen omdat andere partijen het wel deden”, vertelt Djura.
Tijdens de verschillende hotelbezoeken kon de Product Manager eindelijk persoonlijk kennismaken met de hoteliers. “We spreken elkaar natuurlijk veel maar altijd via teams. Hoe leuk is het dat ik nu persoonlijk de mensen kan ontmoeten.”

Gerda Klooster van Klooster Reizen en Hans van der Matten van Travel XL 't Woerkums Reisbureau

Het Paloma-keten is nieuw toegevoegd binnen het aanbod en exclusief te boeken bij TUI. Tijdens deze reis verbleef het grootste gedeelte van de groep in het Paloma Finesse, Paloma Perissia en Barut Aram hotel. “We zijn heel blij met de samenwerking met deze ketens. En wat we nu hebben gezien tijdens deze reis is echt verrassend. Wat een goede kwaliteit van accommodaties. En de hoteliers staan te popelen om weer klanten te ontvangen. De drang om te reizen is er echt, dus we gaan goed van start dit seizoen”, aldus Djura.

Prijzenoorlog te verwachten in Turkije
Volgens Manfred Lahey, Product Manager Zon en Long Haul, bestaat de kans dat er een prijzenoorlog uitbreekt afhankelijk van de situatie in Oekraïne. “TUI werkt met partners die zich op de Europese markt richten en dus niet afhankelijk zijn van de komst van de Russen. De hotels die dat wel zijn, verlagen op het moment de prijzen, om op die wijze toch gasten aan te trekken uit de Europese markt. Dit betekent in de praktijk dat andere hotels ook hun prijzen moeten aanpassen om concurrerend te blijven. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat reissommen worden verlaagd en de vakanties naar Turkije een stuk voordeliger worden.”

Cocktail time in Paloma Perissia hotel

Imago
Cem Dal, eigenaar van Mimosa Reizen en op uitnodiging van de Courtesy Club mee op deze reis, vindt het belangrijk dat deze reis is georganiseerd. “Het beeld over Turkije is nog steeds niet altijd oké. We hebben nog wel wat werk te doen om het imago wat op te trekken. Ik zie wel dat de concepten aan het veranderen zijn en daar spelen de hoteliers goed op in. Er wordt diep ingegaan op de wens van de klant en trends.” Cem verwacht dat hij met de boekingen op 70 procent uit gaat komen ten opzichte van de omzet van voor corona. “De boekingsperiode is opgeschoven en de situatie in de Oekraïne zal ook bepalend zijn voor het verdere verloop.”

Hotelbezoeken met reisagenten en TUI at Home ZRA's

Netwerken
Jeroen Otto en Retail Manager Marieke Jansen, bezochten samen met een groep ZRA’s van TUI at Home en reisagenten uit de retail een aantal hotels uit de Paloma-, Barut- en Rixos-ketens. Leuk om te zien dat het voor sommige deelnemers de eerste studiereis was. Zo ook voor reisagent Nicole van Maurik van TUI Spijkenisse. “Ik ben nu een jaar in dienst en deze reis is mijn eerste studiereis met TUI. Het samen op reis zijn met collega’s die ik alleen nog via de digitale weg ken, vind ik fantastisch. Daarbij doe ik hier veel meer kennis op dan vanuit de website of webinar.” Ook het netwerken gaat haar makkelijk af. “Ik heb veel filmpjes en foto’s gemaakt en deze gedeeld met de #Tuiturkishdelight. Ik krijg net een berichtje binnen vanuit Nederland dat daar een boeking uit is gerold.”

Doel bereikt, Turkije is terug op de kaart.