21 november 2024
Thumbnail voor VvKR reageert op waarschuwing ACM: ‘Overheid moet zelf beter informeren over reizen’

VvKR reageert op waarschuwing ACM: ‘Overheid moet zelf beter informeren over reizen’

HUIZEN - Eerder vandaag waarschuwde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een bericht dat reisaanbieders de consument beter moeten informeren over de risico’s die zij lopen bij reizen naar een gebied met code oranje. De VvKR beaamt het belang van het geven van de juiste informatie aan de consument, maar laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn in de ongenuanceerde toonzetting van de ACM.

Zo stelt de voorzitter van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties Ton Brinkman dat de titel van het bericht tendentieus is. Ook betreurt de VvKR de algemene stellingname van de ACM. “De overheid moet ook correcte informatie verstrekken en helaas zien we dat de overheid sinds de coronapandemie dit op het gebied van reizen vaak niet op de juiste wijze doet”, aldus de voorzitter. “In het bericht van de ACM staan uitspraken die de verwarring rondom reisadviescode oranje alleen maar doen toenemen.”

Nuancering
Volgens de vereniging hebben een aantal zaken die de ACM aanhaalt enige nuancering nodig. Zo stelt de VvKR dat kosteloos annuleren of repatriëren afhangt van verschillende factoren. “Verder ontbreekt in het bericht informatie over de inmiddels vele manieren van verzekeren die mogelijk zijn bij het maken van een reis bij reisadviescode oranje”, aldus de vereniging. “Door de stellingname draagt ACM in deze bij aan de toenemende foutieve informatiestroom naar de consument vanuit de overheid inzake reizen.”

Het frustreert de leden van de VvKR dat het ministerie sinds het begin van de pandemie de reisadviezen op een andere manier is gaan gebruiken dan voorheen. “In plaats van te praten over veiligheidsrisico’s op de bestemming, gebruiken ze de adviescode steeds vaker om reizen te ontmoedigen. Dat is misleidend.” Dit heeft volgen de VvKR niet alleen voor veel extra verwarring gezorgd, maar ook voor onnodig financieel leed bij reisondernemers. “Daarnaast impliceert Buitenlandse Zaken vaak dat men niet op reis mág gaan. Er is hier echter geen sprake van een reisverbod: bij code oranje wordt geadviseerd om niet-essentiële reizen te mijden, ze verbieden het dus niet om te reizen.”

Geen klachten binnengekomen
“In onze ogen hoeven de leden van de VvKR zich door het bericht van ACM niet direct aangesproken te voelen”, aldus Brinkman. De vereniging heeft geen signalen ontvangen dat er bij ACM klachten zijn binnengekomen over VvKR-leden. “Natuurlijk is VvKR net als ACM van mening dat reisorganisaties een heldere en duidelijke informatieplicht hebben naar hun klanten toe, maar niet alleen bij reisadviescode oranje maar ons inziens in alle gevallen.”