23 november 2024
Thumbnail voor Wilde staking uitgebroken bij KLM-grondpersoneel

Wilde staking uitgebroken bij KLM-grondpersoneel

SCHIPHOL - Er is een wilde staking uitgebroken bij KLM Ground Services op Schiphol. Het platformpersoneel, dat verantwoordelijk is voor het laden en lossen (bagage, vracht en post) van de KLM-vliegtuigen, heeft deels het werk neergelegd. Vakbond FNV meldt aan Luchtvaartnieuws.nl dat zo'n 150 KLM-medewerkers zelf tot actie zijn overgegaan en een werkonderbreking hebben georganiseerd.

De staking is bij het begin van de ochtenddienst om 6.00 uur gestart. FNV-woordvoerder Joost van Doesburg: "Het is ons nu nog onbekend wat de gevolgen zijn voor de dienstregeling van KLM deze zaterdagochtend." Volgens KLM is er momenteel "een zeer beperkte vluchtafhandeling mogelijk". Reizigers moeten rekening houden met forse vertragingen. Inmiddels zijn al tientallen vluchten geannuleerd.

Viggo
Platformmedewerkers van KLM Ground Services zijn woedend op het KLM-management. Donderdagavond ontvingen zij een mail, met daarin de mededeling dat platformwerkzaamheden deels worden uitbesteed aan concurrent Viggo. Dit bedrijf is sinds eind 2020 actief op Schiphol en probeert een plekje op de markt te vinden.

Volgens de KLM-directie is de inhuur van Viggo een tijdelijke maatregel. Dit blijkt uit een brief die Luchtvaartnieuws.nl in handen heeft.

De reden voor het deels uitbesteden van de platformactiviteiten is volgens het KLM-management het enorme personeelstekort bij KLM Ground Services. Het personeelstekort wordt volgens werknemers echter veroorzaakt door de zeer slechte arbeidsvoorwaarden (laag loon en alleen flexibele contracten). De KLM-werknemers eisen een gesprek met COO René de Groot.

FNV-vertegenwoordiger Joost van Doesburg laat aan dit medium weten dat zijn bond bereid is om te bemiddelen.

Enorme werkdruk
Op 5 april publiceerde FNV de resultaten van een ledenraadpleging, waarbij werknemers zeer duidelijk aangaven de enorme werkdruk niet meer te zullen accepteren. KLM kon desgevraagd nog niet reageren op de vraag wat de gevolgen zijn van de staking.

Reactie KLM
KLM laat in een reactie vanochtend het volgende weten: "KLM erkent dat de werkdruk hoog is en doet er alles aan om de tekorten op te lossen en de werkdruk te verlagen. Daarbij zetten we alle maatregelen in die mogelijk zijn. Tijdelijke inhuur van medewerkers van een andere afhandelaar op Schiphol is daarbij één van de maatregelen."

"We willen onze klanten de kwaliteit bieden die ze van ons gewend zijn. Deze werkonderbreking heeft verregaande consequenties voor onze klanten en ook voor andere collega’s in deze drukke periode. KLM gaat vanochtend met de medewerkers van de grondoperatie in gesprek."

De staking heeft zaterdag grote gevolgen voor de afhandeling van vluchten. Al tientallen vluchten van KLM en partnermaatschappijen zijn geannuleerd. "Op dit moment is er zeer beperkte vluchtafhandeling. We bekijken de verdere impact. Klanten worden rechtstreeks geïnformeerd", aldus de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.