27 juli 2024
Thumbnail voor Nieuwe campagne German.Local.Culture. Duitse steden met tips van locals beleven

Nieuwe campagne German.Local.Culture. Duitse steden met tips van locals beleven

AMSTERDAM - De beste manier om een stad te beleven is: samen met locals, met mensen die in de stad wonen en alle geheime spots kennen. Hierop speelt de nieuwe wereldwijde en crossmediale campagne German.Local.Culture in van het Duits Verkeersbureau.

De campagne belicht interessante aspecten van de Duitse steden, zoals tradities, ambachten en lokale producten, cultuur, architectuur en karakteristieke gerechten, maar ook het landschap en de natuur buiten de stedencentra. Centraal bij de campagne staan lokale ambassadeurs: van een jonge bierbrouwer uit München langs een nachtwachter in Bad Bentheim tot een eigenaar van een cactuskwekerij in Erfurt (overigens de oudste cactuskwekerij ter wereld, uit het jaar 1685). Op de Nederlandse markt is het Duits Verkeersbureau een samenwerking met de Zapper Group aangegaan. De tips staan online op CityZapper.com in een, speciaal voor de campagne, samengestelde gids vol met inspirerende video’s en persoonlijke tips van meer dan 25 locals.

Stedentrips heel populair
Ondanks een enorme terugval vanwege de coronapandemie bleven stedentrips met 5,2 miljoen reizen het belangrijkste segment van het Europese inkomend toerisme naar Duitsland. Ook in 2021 zijn steden opnieuw de belangrijkste toeristische trekpleister. Dat bevestigen de meest recente analyses van de World Travel Monitor van IPK International in opdracht van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau in Amsterdam, wijst ook op een verandering van de leeftijd van de reizigers: “Vorig jaar zagen we het aandeel van jongere toeristen in vergelijk met onze klassieke doelgroep van 55+ met 9 procent groeien. We verwachten dat deze trend zich voortzet en steeds meer jongeren de weg naar Duitsland vinden – en dan met name naar de bruisende steden met hun uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.”

Vier thema’s
De campagne is gericht op vier hoofdthema's. Die spelen in op de belangrijkste redenen om op vakantie te gaan en fungeren als een soort leidraad voor toeristen.

Thema 'Flair': Van vakwerk tot street art: de sfeer van Duitse steden
Het thema 'Flair' is gericht op verschillende bouwstijlen, de lokale sfeer van de steden en de regio's waarin ze liggen, maar ook op culturele en bijzondere locaties, van plekken met straatkunst of wijken met een interessante geschiedenis. In de campagne komen toeristische hoogtepunten aan bod, maar ook kleinere steden die door hun regionale ligging, geschiedenis of door het actuele cultuuraanbod interessant kunnen zijn voor toeristen in Duitsland.

Thema 'Craft': Meedoen met en genieten van ambachtelijke tradities
Met het thema 'Craft' laat de campagne zien wat Duitsland te bieden heeft aan eeuwenoude tradities en gebruiken. Dit vakmanschap wordt behouden en doorgegeven in kleinschalige fabrieken en gildes. Zo wordt de regionale cultuur en het zelfbeeld levend gehouden. Op veel plaatsen kunnen reizigers over de schouders van ambachtslieden en ontwerpers meekijken en zo een authentiek stukje Duitsland ervaren.

Thema 'Taste': Proeven en genieten: regionaal en internationaal
Lokale en regionale gerechten en dranken proeven – voor meer dan de helft van de bezoekers een essentieel onderdeel van hun vakantie in Duitsland. Daar speelt de campagne op in met het thema 'Taste'. Dit onderdeel van de campagne presenteert een jonge generatie restauranthouders en chef-koks die de traditionele keuken op een moderne manier interpreteren. Daarbij horen natuurlijk bijpassende wijnen uit de 13 Duitse wijnstreken of bier uit een van de meer dan 1.500 brouwerijen.

Thema 'Green': Steden en natuur op een duurzame manier beleven
Duurzaamheid is een wereldwijde megatrend – voor reisorganisaties betekent dit: internationale gasten zijn op zoek naar duurzaam aanbod in de steden en combineren stedelijke cultuur met excursies in de omliggende natuur. Of ze kiezen voor een 'vakantie op het platteland' en verkennen de stad met een milieuvriendelijk transportmiddel. De diversiteit die Duitsland op dit punt te bieden heeft, valt onder het thema 'Green'.