26 november 2024
Thumbnail voor Internationale treinreis boeken moet stuk eenvoudiger worden

Internationale treinreis boeken moet stuk eenvoudiger worden

SCHIPHOL - Het boeken van een internationale treinreis moet in de toekomst simpeler worden. “Alles moet op één plek te regelen zijn”, zegt Annemarie Ariesen, business owner Partner Sales en Services bij NS International, in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.

Ondanks de nadelige impact van de coronacrisis, die ervoor zorgde dat er minder kon worden gereisd, bleef en blijft NS International op de achtergrond nadrukkelijk naar de toekomst kijken. Een belangrijk onderdeel daarvan is de verbetering van de digitale distributie.

Vijf jaar lang waren de pijlen van NS International gericht op de GDS-oplossing van Amadeus, dat al jaren gebruikt wordt door luchtvaartmaatschappijen. “Met Amadeus als partner leek het destijds logisch om een gebruikersvriendelijk boekingssysteem te bouwen voor reisagenten. De praktijk is weerbarstig gebleken; het treinlandschap in de Benelux kent dermate veel specifieke eisen dat een op maat gemaakt fundament voorwaardelijk blijkt om onze partners grensverleggend te kunnen ontzorgen.” Daarom werd besloten het over een andere boeg te gooien.

Zelf aan de slag
“We zijn dit jaar helemaal opnieuw begonnen met de ontwikkeling van een boekingssysteem en een API-oplossing voor onze partners en online corporate tools. Dat doen we samen met onze collega’s van de Belgische Spoorwegen en BeNe Rail International”, vertelt Ariesen.

“Hoe paradoxaal dat ook klinkt, dit gaat voor een versnelling zorgen. Onze ambitie is helder: we willen het meest gebruiksvriendelijke online loket zijn voor de zakelijke en leisure markt in Europa. Dat doen we professioneel en duurzaam: selfservice waar het kan, persoonlijk advies en maatwerk waar dat wordt gevraagd.”

Eén loket
B2B-partners van NS International kunnen in het nieuwe reserveringssysteem straks alles voor hun klant boeken. Tickets, stoelreserveringen, wijzigingen en annuleringen: alles moet op één plek geregeld kunnen worden. Volgens Ariesen biedt dit nieuwe boekingsplatform veel voordelen. “Als (zaken)reisagent kun je alles op dezelfde plek voor je klant regelen, een duidelijk klantprofiel opstellen met voorkeuren, en praktische informatie zoals dienstregeling, actuele reisinformatie en stationsplattegronden delen.”

Een grote wens van klanten is om internationale treinreizen langer van tevoren te kunnen boeken, zoals dat ook in de luchtvaart het geval is. Dit onderwerp heeft inmiddels volop de aandacht en komende maanden worden hiermee de eerste ‘pilots’ gedaan.

Lees het volledige interview met Annemarie Ariesen in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar in onze webshop, of neem een voordelig abonnement.