SCHIPHOL - Lobbygroep Red Schiphol start een reclamecampagne tegen de krimp van Schiphol. Op reclameborden in Amsterdam en Den Haag zijn binnenkort boodschappen te zien die ageren tegen het verminderen van het aantal vluchten. Zo staat er onder meer op dat de krimp tot veel banenverlies zal leiden en dat vliegvakanties er duurder door worden.
“Het doel van onze billboards is om Nederlanders te laten zien wat er op het spel staat als ze geen actie ondernemen tegen de richtlijnen van een regering die demissionair is verklaard”, meldt Red Schiphol. Volgens de lobbygroep omarmt “de zwijgende meerderheid” de luchthaven, maar luistert de regering te veel naar de “anti-Schiphol-minderheid”.
Wie er precies achter Red Schiphol zitten is niet duidelijk. De oprichters willen graag anoniem blijven. Maar de Royal Schiphol Group is er niet aan verbonden. Interim-luchthaventopman Ruud Sondag riep vrijdag juist de politiek op om het krimpdossier niet controversieel te verklaren en daarmee verdere vertraging te voorkomen. “Er kan niet langer worden gewacht.”