25 november 2024
Thumbnail voor Nederlandse zakenreisindustrie niet eens met uitkomsten onderzoek McKinsey

Nederlandse zakenreisindustrie niet eens met uitkomsten onderzoek McKinsey

NEW YORK - Volgens adviesbureau McKinsey moet de zakelijke luchtvaartindustrie een nieuwe realiteit onder ogen zien - dat er minder gevlogen gaat worden - en strategieën bedenken om zich aan te passen. In een studie beschrijven onderzoekers van het adviesbureau hoe de luchtvaart uit de coronacrisis zal komen. De Nederlandse zakenreisindustrie verwacht minder grote verschuivingen.

In 2020 bedroegen de inkomsten van de luchtvaartsector 328 miljard dollar, ongeveer veertig procent van het jaar ervoor. McKinsey voorspelt dat het luchtverkeer niet voor 2024 zal terugkeren naar het niveau van 2019.

Onherroepelijk veranderd
“Het coronavirus heeft het consumentengedrag en de luchtvaartsector onherroepelijk veranderd”, meldt het adviesbureau. “Door nu resoluut op de verschuivingen in te spelen, zouden de luchtvaartmaatschappijen in staat moeten zijn zich aan te passen.”

Swapna Nair, General Manager Benelux van American Express Global Business Travel, stelt dat verschillende klanten anticiperen op een groei in zakenreizen in de tweede helft van 2021. “Onze klanten vertellen ons dat reizen van vitaal belang is voor hun succes en zij bereiden zich voor op een terugkeer naar reizen op de veiligste, meest duurzame manier mogelijk.”

Volgens Ed Berrevoets, Managing Director bij VCK Travel, lijkt het niet onlogisch dat de luchtvaartsector vanaf 2023 weer op zo’n tachtig van de oude niveaus zou kunnen zitten. “Met een organische groei van een paar procent per jaar, ben je over acht tot tien jaar wel weer op de oude niveaus. Natuurlijk is dat dan alsnog veel lager dan waar we geweest zouden zijn zonder de pandemie. In die zin zou je kunnen stellen, dat je nooit meer op die niveaus komt.”

Vrijetijdsreizen
McKinsey stelt dat vrijetijdsreizen het herstel van de luchtvaartsector zullen aanwakkeren. Zakenreizen zouden volgens het adviesbureau langer nodig hebben om te herstellen. “Werken op afstand en flexibele werkregelingen zullen na de pandemie wel blijven bestaan, waardoor mensen minder zakenreizen zullen maken. Vakantiereizen zullen het herstel van zakenreizen overtreffen.”

Volgens Daan Lenderink van Schiphol Travel is de digitalisering op het gebied van werken geen probleem. “Voor de crisis was er al sprake van groei en toen bestond beeldbellen en werken op afstand ook al. Vanaf september beginnen wij weer met de opstart. Het zal niet meteen weer zo zijn als het was, maar ik verwacht wel dat het terug zal keren naar het oude niveau.”

Cees Bas van E-Business Travel stelt juist dat klanten het zat zijn om op digitale manier contact te leggen met hun klanten. “Het merendeel staat te springen om weer op reis te gaan. Daarnaast is een groot deel van onze klanten actief binnen de scheepvaart of als NGO. Zij zijn waar mogelijk door blijven reizen.”

In het onderzoek stelt het adviesbureau dat de schuldenlast door de coronacrisis zal leiden tot hogere ticketprijzen en een grotere rol van de overheid in de sector. In 2020 zou er meer dan 180 miljard euro zijn opgebouwd aan schulden in de luchtvaartsector. McKinsey verwacht dat luchtvaartmaatschappijen dit willen terugverdienen door de ticketprijzen te verhogen met ongeveer drie procent. Door de actieve rol die de staat gaat spelen als schuldeiser, directe aandeelhouder of lid van het bestuur, zullen de maatschappijen nauwer met de autoriteiten moeten samenwerken.

Cees Klinkenberg, Regional President bij Uniglobe Travel, verwacht net als de onderzoekers van McKinsey een stijging van de ticketprijzen. “Prijzen voor vliegtickets zijn gebaseerd op vraag en aanbod. Door alle reisrestricties is het aanbod relatief laag waardoor ticketprijzen zouden stijgen, ware het niet dat de vraag stagneert. Op de korte termijn zou de prijsdruk binnen Europa dus wel aanhouden. Op de lange termijn verwacht ik dat intercontinentale vliegtickets duurder worden, mede omdat airlines hun schulden moeten terugbetalen.”

Digitale investeringen
Volgens McKinsey zullen prestaties van verschillende luchtvaartmaatschappijen in de toekomst uiteenlopen en zal er een overvloed zijn aan beschikbare vliegtuigen. “Maatschappijen die niet proactief herstructureren, lopen het risico dat zij er niet in slagen de onderneming klaar te stomen voor structurele waarde-creatie op langere termijn.” Door hoger te mikken op het gebied van IT en het doen van digitale investeringen, zouden de maatschappijen volgens het adviesbureau dat verschil kunnen verkleinen.

Het adviesbureau stelt verder dat luchtvaartmaatschappijen hun slag kunnen slaan door vrachtvliegtuigen terug te brengen in de vloot. “Door lage vrachttarieven en onrendabiliteit van de vrachtsector, hebben veel luchtvaartmaatschappijen hun vrachtvloot opgegeven of teruggeschroefd. Vracht is echter een reddingslijn geweest voor de luchtvaartindustrie tijdens de coronacrisis.”

Door de komst van verschillende vaccins is Diederik Banken van BCD Travel vrij optimistisch over de terugkeer van reizen in 2021. "Vaccinatie is uiteraard de belangrijkste effectieve maatregel om de gezondheid van reizigers te beschermen en is een belangrijke factor die bepaalt wanneer en in welke mate het reizen in 2021 zal terugkeren. Op korte termijn zullen sommige reizigers, vooral bij kortere reisafstanden, vanwege de reisbeperkingen misschien kiezen voor ander vervoer dan het vliegtuig. Maar vliegreizen zullen een belangrijke sleutelrol blijven spelen in zakenreizen. "

Ook Gijs Swaans, Global Sales Manager bij de Expedia Group, kijkt positief naar de toekomst. “Bij elke crisis die we de afgelopen twintig jaar hebben gezien, zien we naderhand een gestage groei en terugkeer. Ook omdat er bedrijven zijn die juist in dit soort situaties succesvol zijn, en blijven reizen. Wel verwacht ik dat interne reizen kritischer zullen worden beoordeeld en ook duidelijk zullen afschalen.”