23 oktober 2025
Thumbnail voor KLM krimpt directie in om kosten te besparen: Barry ter Voert weg

KLM krimpt directie in om kosten te besparen: Barry ter Voert weg

KLM brengt het aantal directieleden terug van vijf naar vier. De luchtvaartmaatschappij doet dat naar eigen zeggen om kosten te besparen. De maatregel betekent dat Barry ter Voert, die nu nog Chief Experience Officer is, eind dit jaar vertrekt.

In maart 2023 werd de KLM-directie juist uitgebreid van drie naar vijf, om zo CEO Marjan Rintel te ontlasten. Destijds traden Miriam Kartman (Chief People Officer) en Barry ter Voert toe tot het management van de onderneming.

Na de wijziging bestaat de directie uit Marjan Rintel (CEO), Bas Brouns (Chief Financial Officer), Maarten Stienen (Chief Operating Officer) en Miriam Kartman (Chief People Officer).

Dankbaar
“Wij zijn Barry heel dankbaar voor de grote bijdrage die hij in bijna dertig jaar heeft geleverd aan de ontwikkeling van KLM”, zegt Rintel in een toelichting.

“Dankzij zijn talent voor commercie en customer experience hebben we grote stappen kunnen zetten. Zowel bij KLM als bij Air France-KLM wordt Barry gewaardeerd om zijn tomeloze inzet, focus op resultaten en grote betrokkenheid bij het voorop stellen van de klant bij alles wat we doen. Ik wens hem alle goeds en veel succes bij de volgende loopbaanstappen die hij gaat zetten.”

Trots
Ter Voert begon 29 jaar geleden bij KLM als management trainee. Hij vervulde diverse functies in het commerciële domein en was onder andere Senior Vice President Revenue Management en Senior Vice President Europe voor Air France-KLM.

“Afscheid nemen van het bedrijf waar je je hele loopbaan hebt gewerkt is natuurlijk geen kleine stap”, zegt Ter Voert.

“Maar het is een prachtige reis geweest, waarin ik met geweldige collega’s heb mogen werken. Ik ben trots op datgene waar KLM voor staat: een luchtvaartmaatschappij die durft te pionieren en die de klantbeleving vooropstelt met nieuwe producten en persoonlijke aandacht voor de klant. Ik ben KLM dankbaar voor de kansen die ik heb gekregen en zal het bedrijf en collega’s altijd een warm hart toedragen.”

Zijn takenpakket in de directie omvat Mainport Strategy, Fleet Development, Network Planning, Alliances, Customer Experience en Information Services. Deze taken worden overgenomen door de andere leden van de directie.

Recente berichten