SCHIPHOL - Nu 2022 bijna tot een eind komt, blikt Reisbizz samen met verschillende reisprofessionals terug op het afgelopen jaar. Hoogtepunten, herinneringen om te koesteren en toekomstdromen voor 2023 worden onder andere gedeeld door Tim Zegveld, Mirjam van Os-Benschop en Katoesjka Kuppens-Beukers.
Voor Tim Zegveld, reisagent bij YourTravel, was een hoogtepunt dit jaar dat reizen na de pandemie weer een stuk makkelijker werd. “Het vertrouwen was weer helemaal terug, wat ik ook terugzie in cijfers. Het was een record jaar op het gebied van omzet en aantal reizigers. Geen regels en restricties meer. We konden als vanouds weer naar de luchthaven en de reis onbezorgd laten beginnen.”
Naast de boekingsaantallen is Tim ook trots op hoe hij zijn werkstructuur heeft weten te veranderen. Dankzij de thuiswerkmogelijkheid besteed hij meer aandacht aan het verwerken van aanvragen. “Ik inventariseer de wensen uitgebreid, hierdoor zijn offertes bijna altijd snel akkoord. Doordat ik met vaste touroperators werk weet ik wat zij willen en lever ik alles compleet aan. Hierdoor is er weinig tijd nodig om een goed reisvoorstel te verzorgen.”
Herinneringen aan dit jaar die Tim zijn bijgebleven, zijn de bijeenkomsten waar hij kon bijpraten met collega's. “Iedereen was weer up-and-running en deed mooie zaken op ieder zijn of haar manier. Na twee mindere boekingsjaren was het fijn om te zien dat iedereen weer lekker aan het werk was, mooie reizen mocht boeken en de coronajaren achter zich hebben gelaten.”
Stapje terug doen
Mirjam van Os-Benschop, eigenaar van reisbureau Montfoort, koestert de studiereis naar Jamaica die na drie keer uitstellen dit jaar eindelijk heeft mogen plaatsvinden. “Het was een leuke en leerzame reis waarbij we veel hotels hebben bezocht en excursies hebben gedaan. Mijn favoriet tijdens deze reis was het beklimmen van de waterval Dunn’s River Falls. Jamaica is een eiland waar je zeker geweest moet zijn, het Caribische eiland baadt in swingende muziek.”
Het afgelopen jaar heeft Mirjam veel geleerd. Na een motorongeluk en twee hersenbloedingen besloot ze een stapje terug te doen. “Ik blijf niet ploeteren en forceren. Ik heb geleerd dat het ook oké is om rustiger aan te doen. Het is een illusie om te denken dat we altijd 100 procent productief moeten zijn. Na corona denken klanten dat ze de wereld van je mogen verwachten. De klant is nog steeds koning voor mij, maar ik blijf uiteindelijk de keizer.”
In het nieuwe jaar hoopt Mirjam meer van de wereld te ontdekken om haar klanten nog beter te kunnen inspireren en adviseren. “Als je een betere plek wilt maken van de aarde, kijk dan eerst naar jezelf en maak een verandering”, is een boodschap die ze graag aan anderen wilt meegeven.
Katoesjka
Katoesjka Kuppens-Beukers, aangesloten bij The Travel Club, deelt de mening dat het als een verlichting voelde dat dit jaar meer mogelijk was op het gebied van reizen. “Ik heb dit jaar enorm genoten van studiereizen naar Malta, Costa Rica en Lapland. Privé ben ik ook veel op pad geweest met mijn dierbaren. Het feit dat dit weer kan voelt goed, ik heb het gemist”, vertelt ze.
Een ander hoogtepunt voor Katoesjka was dat ze dit jaar meer tijd nam om te netwerken. “Ik heb geleerd om meer voor mezelf te kiezen en aandacht te besteden aan bijeenkomsten in de reisbranche. Netwerken en leren van elkaar is zó belangrijk. Vergeet jezelf niet.” Katoesjka’s wens voor 2023 is om samen met haar collega’s veel (kleinschalige) reizen te mogen plannen op gebied van natuur, pure beleving en schoonheid. “Op naar mooie studiereizen en avonturen. Het beleven en verkopen is nog steeds een vaste regel in de reisbranche.”