21 november 2024
Thumbnail voor TUI organiseert in 2023 weer meer studiereizen: ‘Geloven heilig in de kracht van retail’

TUI organiseert in 2023 weer meer studiereizen: ‘Geloven heilig in de kracht van retail’

RIJSWIJK - TUI gaat met ingang van volgend jaar weer meer studiereizen voor reisverkopers (en ook influencers) organiseren. "Wij geloven heilig in de kracht van de retail en de voordelen om bestemmingen en accommodaties samen met vakgenoten zelf te ervaren", zegt salesmanager Dimitri Joannides in gesprek met Reisbizz.

De studiereizen worden volgens hem postcorona gericht gekozen. "Voor ons staat het commerciële aspect uiteraard voorop, naast het netwerken. Ook de gezelligheid is een belangrijk aspect om de verkoop op te schroeven. De animo voor studiereizen is in ieder geval groot. En de verkoop wordt er in de praktijk prima door gestimuleerd", vindt hij.

Joannides geeft wat aantallen voor en na corona. "Voor de pandemie werkte TUI Nederland naast de 140 eigen reisbureaus met ruim 500 externe reisagenten. Daar is nu nog de helft van overgebleven, ook door het grotendeels wegvallen van veel D-reizen winkels. De ongeveer 1.000 ZRA’s zijn wel weer redelijk op peil." Ook de OTA’s groeien. TUI wil volgens Joannides alle distributiekanalen wijd openhouden. "Zo zetten we ook sterk in op de socials. Esma Ozogul is onze inhouse social media expert. Zij maakt voor haar volgers de prachtigste sfeerplaatjes op reis. Dat werkt goed."

Online webinars
Naast de studiereizen, die meer lastminute zullen worden aangekondigd al naar gelang de actualiteit, noodzaak en beschikbaarheid, gaat TUI ook extra aandacht geven aan online webinars. "Het is in feite een hybride benadering, fysiek en digitaal. Die richting gaat het ook duidelijk op met moderne vakantieshops in de toekomst", aldus Joannides.

Voorop staat volgens hem dat TUI de dialoog met partner-reisbureaus en reisbemiddelaars wil aanhalen. "Dat kan bijvoorbeeld ook via agentendiners. Er blijkt nog steeds in de branche grote behoefte te zijn aan professionele interactie. We gaan die samenwerking nieuw leven inblazen. We merken dat de klant juist nu persoonlijke adviezen op maat wil en zekerheid en vertrouwen zoekt."

Alert
De veranderingen in de markt, zoals de toetreding van ITAC tot de Travelclub en de ontwikkelingen bij TravelXL, maken TUI volgens Joannides alert. "We willen zo breed mogelijk verkoopsluizen openzetten, want de consument bepaalt waar hij boekt. Wat dat betreft is er zeker ruimte voor meer reisbureaus."

Op de hoofdfoto een TUI-studiereis naar Thailand