ORANJESTAD - Nederland noteert verhoudingsgewijs in januari t/m mei 2022 van alle markten de grootste groei van het aantal bezoekers op Aruba ten opzichte van 2019. Ook dit jaar weten vakantiegangers het eiland te vinden en zet het herstel van het toerisme gestaag door. “Deze trend is vorige zomer al ingezet”, meldt Tirso Tromp, Area Director Europe, Aruba Tourism Authority.
In 2022 zijn tot nu toe ruim 21 duizend Nederlanders op het ‘One happy island’ geweest. De groei van Nederlandse bezoekers is respectievelijk 98 procent t.o.v. januari 2019, 117 procent t.o.v februari 2019, 119 procent in zowel maart als april t.o.v. diezelfde maanden in 2019 en 109 procent t.o.v. mei 2019. Ook België noteert een groei. Tot nu toe zijn er ruim duizend Belgen op Aruba geweest, wat een groei van zes procent is t.o.v. 2019.
“Wij zijn trots om wederom vanuit Nederland en nu ook vanuit België verhoudingsgewijs de grootste groei te noteren qua bezoekersaantallen”, aldus Tromp. “Deze trend is vorig jaar zomer al ingezet, maar het feit dat wij nog steeds gestaag groeien terwijl steeds meer plekken in de wereld open zijn en reizigers dus weer bijna net zoveel keuze hebben als voor de pandemie, geeft ons een enorme boost. Wij zijn ook dankbaar voor de niet aflatende steun die wij van onze partners zoals de touroperators, luchtvaartmaatschappijen en de reisvakpers krijgen.”
Gloednieuwe campagne
In mei 2022 is de Aruba Tourism Authority gestart met een gloednieuwe campagne genaamd ‘The Aruba Effect’ waarin de focus ligt op hoe vakantiegangers het eiland ervaren en vooral hoe het hun gemoed lang nadat de vakantie voorbij is nog positief beïnvloed. Aan de hand van een videoserie krijgt de kijker verschillende scenario’s voorgeschoteld.