SCHIPHOL - Duizenden reizigers hebben al een schadeclaim ingediend voor geannuleerde of vertraagde vluchten vanaf Schiphol na de chaos op de luchthaven van de afgelopen weken. Dat bevestigen claimorganisaties na berichtgeving van persbureau ANP. Claimorganisatie Aviclaim heeft meer dan 1650 compensatieverzoeken ontvangen, voor in totaal zo’n 1,3 miljoen euro.
Oprichter Remco Kuilman van Aviclaim zegt dat zijn bedrijf “wordt platgebeld” met mensen die willen weten waar zij recht op hebben. Volgens Kuilman hebben passagiers die hun vlucht hebben gemist door de lange rijen voor bijvoorbeeld de incheckbalie in principe nergens recht op. “Dit wordt gezien als een no show en als hun eigen schuld. Alleen reizigers van wie de vlucht is geannuleerd of minstens drie uur is vertraagd, kunnen aanspraak maken op compensatie.”
Ook EUclaim heeft zo’n tweeduizend claims ontvangen. Vluchtanalist Paul Vaneker van EUclaim verwacht dat dit aantal de komende tijd nog zal oplopen. “We zien dat veel reizigers binnen twee dagen een claim indienen, of pas als zij van vakantie zijn teruggekeerd.” EUclaim verwacht dan ook nog “een grote stroom” aan claims, zegt Vaneker.
Gedupeerde reizigers hebben de keuze een claim bij een bedrijf in te dienen of zelf een schadeclaim ner te leggen bij de luchtvaartmaatschappij. De vergoeding kan bij een langeafstandsvlucht oplopen tot zesduizend euro. “Maar je kunt alleen bij je luchtvaartmaatschappij claimen, niet bij Schiphol”, aldus Vaneker.
Vlucht-vertraagd.nl kreeg op de dag van de wilde staking 430 claims binnen. In de dagen daarna kwamen nog eens 1422 verzoeken binnen voor een schadevergoeding wegens geannuleerde of vertraagde vluchten.