23 november 2024
Thumbnail voor Pittig debat op Travel Congress: meer of juist minder reizen?

Pittig debat op Travel Congress: meer of juist minder reizen?

UTRECHT - Meer of minder reizen in de toekomst, of juist bewuster, was de hamvraag op het online Travel Congress vanuit de Jaarbeurs. Er ontstond een venijnige discussie, waarin TUI-topman Arjan Kers er terecht op wees “dat we in de eerste plaats toch een commerciële branche zijn en blijven.”

Kers zette zich fel af tegen de recente uitspraak op televisie van Sunweb-baas Mattijs ten Brink dat het allemaal wel een beetje minder kan en zou moeten. Hij doelde dan vooral op vliegreizen. “Het is wel erg makkelijk om zo maar even wat op tafel te gooien zonder concreet plan. ‘Minder’ is grote onzin. Ik zou zeggen bewuster, dat is realistischer”, aldus Kers. Iedereen heeft volgens hem recht op vakantie. “Dan moet je niet uit de losse pols ‘minder minder’ roepen. Ook het veel duurder maken van vakanties is geen oplossing. Daarmee tref je alleen de kleine portemonnee. Het kan niet zo zijn dat straks slechts de elite nog een verre reis kan maken.”

Foto (c) Michiel Ton

De TUI-topman wees erop dat TUI al vele jaren bij de koplopers hoort om reizen duurzamer te maken. “Bijvoorbeeld door te investeren in een moderne vloot. Door onze hotels, transfers en excursies te vergroenen en op vakantiebestemmingen protocollen door te voeren. Bovendien hebben we de brand Fair Travel gelanceerd. Dat zijn keiharde maatregelen. En vergeet niet dat we werk en inkomen bieden aan heel veel lokale mensen. Als we geen geld mogen verdienen, kunnen we ook niet investeren in duurzamer aanbod. Het moet wel voor iedereen betaalbaar blijven.”

Selectiever op pad
ANVR-voorman Frank Oostdam bleef tactisch wat in het midden zitten, maar moest Ten Brink desondanks ‘een beetje’ gelijk geven. “We ontkomen er post-corona niet aan om selectiever te worden. En om milieueffecten in de reissom op te nemen. Het imago van de reiswereld en luchtvaart krijgt een knauw. Ik ben me rot geschrokken van het groeiende negatieve sentiment en frames als vakantieschaamte. We moeten dat vertrouwen met daden terugwinnen.”

Foto (c) Michiel Ton

Volgens Oostdam staat de geloofwaardigheid van de reisindustrie op het spel. “Zekerheid, veiligheid en duurzaamheid horen er voortaan bij, naast een mooie experience. Ook moeten we eerlijk zijn over de impact van CO2-uitstoot en vervuiling. En daar natuurlijk met zijn allen wat aan doen en ons actief met de omgeving gaan bemoeien”, vindt hij.

Spreiding
Iedereen was het erover eens dat vakantiespreiding, zowel in tijd als plaats, belangrijk is om de druk van (over)toerisme te verminderen. “Kijk eens of de vaste schoolvakanties niet afgeschaft kunnen worden. Of in ieder geval flexibeler. Dat zou al helpen. Eén ding is zeker, alle cijfers wijzen uit dat het aantal toeristen mondiaal sterk zal stijgen, als de pandemie voorbij is. Daar moeten we op inspelen, onder andere door hotspots wat meer te ontzien”, aldus Oostdam.

Interessant waren ook opmerkingen van buitenstaanders dat de reissector zichzelf kennelijk niet goed genoeg kan verkopen. “Als er zoveel wordt gedaan aan vergroening en klimaatdenken, moet je dat wel beter communiceren. Bijna niemand weet dat.”

Oostdam stak de hand in eigen boezem. “Ja, daar moeten we inderdaad aan gaan werken. Onze ambitie als ANVR is om de meest duurzame vakanties ter wereld te verzorgen. Het is mede aan onze leden om daar handen en voeten aan te geven en naast de negatieve ook de positieve effecten van het toerisme uit te dragen. Want die zijn er genoeg. Ik ben ervan overtuigd dat die wijzer naar de goede kant uitslaat. We zullen ons transparanter moeten opstellen over de maatschappelijke gevolgen van onze activiteiten.”

Kers benadrukte dat er voldoende creativiteit in de branche zit om op alle niveaus spijkers met koppen te slaan. “Die zullen we prominenter naar buiten brengen. Maar het moet niet zo zijn dat het lijkt of we hebben zitten slapen. TUI is lang druk bezig om een schone en sociale omgeving voor onze klanten en de lokale bevolking te creëren. De consument heeft behoefte aan duidelijkheid. Die gaan we geven.”