12 november 2024
Thumbnail voor Air France en Franse reisorganisaties verdeeld over tegenhouden Chinese ‘invasie’

Air France en Franse reisorganisaties verdeeld over tegenhouden Chinese ‘invasie’

PARIJS - Reisorganisaties in Frankrijk en Air France zijn onderling verdeeld over hoe wijd de deur weer open mag voor Chinese toeristen en luchtvaartmaatschappijen. De reisorganisaties willen graag meer Chinezen naar Frankrijk lokken, maar Air France vraagt de regering Macron juist om maatregelen tegen Chinese airlines om oneerlijke concurrentie te voorkomen, zo berichten Franse en internationale media.

Air France heeft voorgesteld om een extra heffing of belasting in te stellen voor Chinese maatschappijen die naar Frankrijk willen vliegen. Volgens de Franse maatschappij zijn de Chinezen op dit moment in het voordeel, omdat zij niet worden getroffen door de sancties van Rusland na de oorlog in Oekraïne.

China Eastern, China Southern, Air China en andere kunnen ongehinderd de korte route via Rusland naar Europa nemen, terwijl Europese maatschappijen moeten omvliegen omdat het Russische luchtruim voor hen is gesloten. Dat kost meer tijd, meer brandstof en vraagt om extra bemanning aan boord, wat voor Europese maatschappijen tot extra kosten leidt. Om een gelijk speelveld te krijgen, vraagt Air France om een belasting voor Chinese airlines die naar Frankrijk vliegen.

Franse reisorganisaties zijn juist blij met de terugkeer van de Chinese toeristen. Hotelketens Accor en Club Med, warenhuisketen Galleries Lafayette maar ook Aéroport de Paris dringen bij de regering aan op versoepeling van de toegang van Chinese klanten. Het onderwerp zou deze week op de agenda staan diverse Franse ministeries.

Sinds de regering in Peking de strikte coronamaatregelen in december heeft losgelaten en er vanaf begin dit jaar weer vrij mag worden gereisd, bereiden Chinese maatschappijen zich voor op een terugkeer naar Europa. Volgens persbureau Bloomberg waren er voor de coronacrisis wekelijks 90 vluchten tussen China en Europa, waarvan 32 door Air France. De Fransen zitten deze maand nog op slechts zes vluchten per week naar Peking en Shanghai en hopen dit te mogen uitbreiden tot 14 per week in juli.

Waarschijnlijk kan Frankrijk weinig doen om de Chinese maatschappijen tegen te houden. Frankrijk en China hebben in 2017 een luchtvaartverdrag getekend, dat wekelijks honderden vluchten tussen beide landen toestaat. In 2019 is een akkoord tussen China en de Europese Unie gesloten. Het aantal vluchten tussen EU-staten en China bedroeg in 2019 475 per week.