12 oktober 2024
Thumbnail voor Belgische KLM-klanten worden financieel gestimuleerd om trein te verruilen voor vliegtuig

Belgische KLM-klanten worden financieel gestimuleerd om trein te verruilen voor vliegtuig

SCHIPHOL - Door de verhoging van de Nederlandse vliegtaks, van 8 naar 26 euro, worden KLM-klanten uit België juist gestimuleerd om het vliegtuig tussen Brussel en Schiphol te nemen in plaats van de trein. Momenteel betalen Belgische KLM-klanten vaak nog de laagste prijs als ze kiezen voor een air-railticket, waarbij ze tussen Brussel en Schiphol de Thalys nemen en op Schiphol overstappen op een langeafstandsvlucht, maar vanaf januari is ‘air-air’ (inclusief vliegreis Zaventem-Schiphol) meestal weer de voordeligste optie. Dat blijkt uit een steekproef van deze website.


Naar populaire verre bestemmingen als New York, Atlanta, Los Angeles en Johannesburg is tot eind dit jaar een air-railticket op de meeste data het voordeligst vanuit Brussel. Het scheelt niet heel veel ten opzichte van een air-air-ticket, gemiddeld zo’n 7 tot 8 euro, maar aangezien veel reizigers standaard voor de goedkoopste optie kiezen, is dat toch een effectieve manier voor KLM om klanten te verleiden voor de Thalys te kiezen op het eerste deel van hun reis.

Vanaf januari is dat niet meer het geval. In Nederland wordt dan de vliegtaks met 18 euro verhoogd van 8 naar 26 euro. Transferpassagiers zijn daarvan uitgezonderd, maar alleen transferpassagiers die met het vliegtuig naar Schiphol komen. Wie een air-railticket koopt en met de Thalys van Brussel naar Schiphol reist en daar overstapt op het vliegtuig, moet gewoon 26 euro betalen. KLM berekent dat door in de prijzen voor air-railtickets, en verhoogt die daarom met ongeveer 18 euro.

Het gevolg is dat vanaf januari air-airtickets meestal weer de voordeligste optie zijn voor Belgische KLM-klanten. Wie vanuit Brussel naar Schiphol het KLM-vliegtuig neemt, betaalt dan ongeveer 10 tot 11 euro minder dan als diegene voor het eerste deel van de reis de Thalys kiest. In plaats van een financiële stimulans van 7 a 8 euro, worden reizigers zo juist financieel gestraft als ze een deel van hun reis met de trein afleggen.

KLM en Thalys waarschuwen de politiek al langer voor dit ongewenste effect van de verhoging van de vliegtaks. Volgens De Telegraaf hebben zij deze week weer een brandbrief aan de Tweede Kamer gestuurd, samen met NS en ProRail, waarin ze de politiek oproepen om air-railreizigers ook vrij te stellen van de vliegtaks. Maar voorlopig zijn er vanuit het kabinet nog geen plannen bekendgemaakt om dit te gaan veranderen.