Veel autoverhuurders in Spanje houden er slinkse praktijken op na en proberen mensen geld afhandig te maken, waarschuwt de Consumentenbond. Zo zouden bedrijven onduidelijk communiceren en extra kosten voor bijvoorbeeld aanvullende verzekeringen, upgrades en vermeende schades rekenen. Ook zouden medewerkers onvriendelijk zijn.
De Consumentenbond keek naar duizend onlinerecensies en -klachten over autoverhuurders, reserveerde bij twaalf bedrijven een auto en bezocht de aanbieders. Bij het boeken bleef volgens de consumentenorganisatie al veel onduidelijk, zoals de borg. Soms ontbrak belangrijke informatie over een boeking aanpassen of annuleren. Ook zouden sommige bemiddelingssites tijdens het boeken schimmig zijn over verzekeringen en het eigen risico.
Bij de balie zijn consumenten volgens de bond "overgeleverd aan de trucs en leugens van de verkoopmedewerkers". Die zouden mensen laten bijbetalen voor onder meer verzekeringen, wegenwachtservice, navigatiesystemen en ruimere auto's.
Goldcar is de ergste autoverhuurder, vindt de Consumentenbond. Veel klachten gingen over dit bedrijf. Deze verhuurder zou mensen laten bijbetalen voor een niet-bestaande belasting en een optionele verzekering.
Verder wilden sommige bedrijven volgens de bond dat mensen een contract blind tekenden of waren de papieren alleen in het Spaans. Enkele verhuurders weigerden bestaande schade te noteren of wilden niet tekenen voor een goede ontvangst van de auto. Meerdere auto's stonden in donkere garages, waardoor schade onzichtbaar was. Bij het inleveren ontstonden discussies over de hoeveelheid brandstof in de tank.
De Consumentenbond adviseert mensen de huurauto en verzekeringen goed te regelen voor vertrek. Zo weten ze zeker dat ze geen extra opties hoeven te nemen.