Waar gaan Nederlanders heen op vakantie dit jaar en hoe reizen ze in 2024? Met het zicht op het komende jaar heeft TUI de populairste reistrends onder de loep genomen aan de hand van daadwerkelijke vakantieboekingen. Behalve de populairste bestemmingen deelt TUI ook een aantal andere reistrends.
De reislust is onverminderd groot onder Nederlanders, merkt ook TUI. Het aantal geboekte zomervakanties dusver laat ten opzichte van 2023 een toename van 15 procent zien. De inflatie heeft voor 76 procent van de ondervraagden geen invloed op de vakantieplannen. “Eenmaal op vakantie laat 79 procent het geld makkelijker rollen dan thuis. De absolute big spenders zijn de jongeren tussen 18 en 29 jaar. 96 procent van heen geeft aan op vakantie makkelijker geld uit te geven”, aldus de reisorganisatie.
Op de vraag of men AI/ChatGPT wel eens gebruikt voor vakantie gaf 9 procent aan dit wel eens te doen. “Het wordt dan vooral gebruikt om praktische informatie te krijgen over een bestemming (53 procent) en voor tips over bezienswaardigheden, activiteiten en restaurants (44 procent).” De extreme weersomstandigheden van afgelopen zomer heeft voor meer dan de helft van de respondenten (55 procent) geen invloed gehad op het boeken van een vakantie. “Zonbestemmingen als Spanje, Griekenland en Turkije zijn ook in 2024 onverminderd populair.”
“Nederlanders zijn erg trouw aan de grootste drie vakantiebestemmingen binnen Europa.”
Vroegboeken is terug
TUI merkt dat een groter aantal reizigers hun vakantie weer verder van tevoren boekt in vergelijking met de voorgaande jaren. “Was het tijdens de coronaperiode gebruikelijker om last-minute een reis te boeken, nu geeft 76 procent van de respondenten aan hun reis vroeg te boeken. Hiervan boekt 19 procent drie maanden van tevoren, 31 procent meer dan drie maanden vooruit en 26 procent speelt helemaal op zeker en boekt meer dan zes maanden vooruit.” Het type vakantie dat het meest vooruit wordt geboekt, zijn rondreizen en cruises.
We reizen niet minder, maar vinden het wel belangrijker om dit bewuster te doen, stelt TUI. “Tijdens de vakantie doen we graag iets terug voor de lokale bevolking of natuur. Vooral jongeren geven aan dit belangrijk te vinden. 53 procent van de 18-24 jarigen vindt dit belangrijk tot heel belangrijk. Dit percentage neemt af naarmate de leeftijd stijgt. Denk hierbij aan het meedoen aan een beach clean-up of het maken van excursies met een duurzaam karakter, die bijdragen aan de lokale bevolking en economie.”
Treinreizen
De vraag naar treinreizen neemt volgens de reisorganisatie langzaam toe, maar het aanbod af. “Zo zijn er beperkingen in vertrek van de Eurostar naar Londen vanwege de verbouwing van station Amsterdam Centraal vanaf mei. En naar Parijs is er beperkte beschikbaarheid en zijn de prijzen voor deze zomer hoger vanwege de Olympische Spelen.” Met de trein op wintersportvakantie wordt meer en meer bekend onder Nederlandse reizigers. “De TUI Ski Express rijdt deze winter voor het tweede jaar op rij naar verschillende Oostenrijkse wintersportbestemmingen. In maart gaat de trein zelfs twee keer per week rijden, zodat het ook mogelijk is om voor een korte ski-trip met de trein te reizen.”
Dé bestemmingen van 2024
Ondanks dat het vroeg in het zomerboekingsseizoen is, is het vrij duidelijk wat de voorkeur van vakantiegangers is voor komende zomer. “Nederlanders zijn erg trouw aan de grootste drie vakantiebestemmingen binnen Europa. De top drie is al jaren hetzelfde, met Spanje, Griekenland en Turkije. Toch valt op dat komende zomer vooral Spanje en Griekenland fors doorgroeien. Turkije moet nog meer op gang komen en scoort vooralsnog gelijke aantallen aan vorig jaar. Nieuwste reislieveling is Albanië dat met stip binnenkomt vanuit het niets.”
Qua verre vliegvakanties bestaat de top 5 uit Curaçao, Bali, Bonaire, Dubai en Thailand. Bij de city trips steken New York en Valencia qua aantallen met kop en schouders boven de rest uit, gevolgd door Rome, Lissabon en Parijs. Ook het aantal autovakanties groeit, al is het iets minder hard dan de vliegreizen. “Absolute zomerhit in 2024 is Italië met een groei van 26 procent ten opzichte van vorig jaar op dit moment. Een mogelijke hagelbui houdt vakantiegangers niet weg van Gardameer en omstreken”, sluit TUI af.