27 april 2024
Thumbnail voor Europees besluit over krimp Schiphol op de lange baan geschoven

Europees besluit over krimp Schiphol op de lange baan geschoven

Het is onwaarschijnlijk dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen van 500.000 naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

Harbers had dit "graag anders gezien", schrijft hij aan de Tweede Kamer. "Maar het is belangrijk om de voorgeschreven processen en procedures nauwgezet te volgen en de tijd te nemen die nodig is om tot een goede afronding te komen."

Het was de bedoeling om al voor de zomer het aantal vluchten te beperken, maar dat stuitte op groot verzet van onder meer de Verenigde Staten. Het plan zou Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen raken, waardoor de VS dreigden ook de landingsrechten voor KLM op Amerikaanse luchthavens in te perken.

Greenpeace, Natuur & Milieu, Milieudefensie en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland vinden het "heel ergerlijk dat nu opnieuw kostbare tijd verloren gaat om omwonenden te beschermen tegen slapeloze nachten en overlast door Schiphol en luchtvaartbedrijven". In een verklaring schrijven ze dat de luchtvaartsector genoeg tijd heeft gehad om geluidsoverlast te verminderen. "De Nederlandse overheid kan niet anders dan de sector verplichten om te krimpen en zich aan de regels te houden die gelden voor geluid."

"Ongelooflijk", reageert Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) op X. Hij noemt het mogelijke uitstel een "klap in het gezicht van omwonenden die al jaren enorme geluidshinder ervaren".